15. 6. 2009

Iniciativa AutoMat tvrdí, že je nejvyšší čas připravit omezení provozu. Město je v klidu, na zklidňování prý pracuje.

Kdo z Pražanů by nechtěl klidnější provoz v centru města? V současné době se nabízí ideální možnost, jak pracovat na zklidnění Severojižní magistrály tak, aby se zbavila až 60 tisíc vozidel za den, což jsou skoro dvě třetiny dnešního celkového provozu. Na jednání dopravního výboru představil Michal Křivohlávek z iniciativy AutoMat, která se zabývá dopravou v Praze, novou studii. Podle jeho slov se jedná doslova o historickou šanci, jak omezit provoz na druhé nejvytíženější komunikaci Prahy. Přesto neuspěl.

„Naší šancí je dokončení Pražského okruhu v jeho jižní části a Městského okruhu respektive části známé jako tunelový komplex Blanka. Ve chvíli, kdy se tyto dva úseky v roce 2011 zprovozní, je možné výrazně omezit provoz právě na magistrále. Řidiči dostanou další kapacitní komunikace, které mohou odvést tisíce vozidel pryč z centra. Bude to ale možné jen když jim cestu po magistrále nějakým způsobem ztížíme a omezíme zde provoz. Pokud to tak nebude, řidiči budou i nadále magistrálu využívat a aut ještě přibude, protože lidé budou mít další komunikace na výběr,“ nastínil Křivohlávek.
Podle něj je nutné začít tuto možnost vážně řešit už nyní, aby po dokončení Blanky a části Pražského okruhu bylo na zklidnění magistrály vše připraveno.

Řešením může být například omezení nejvyšší povolené rychlosti na celé magistrále či snížení počtu jízdních pruhů a otevření magistrály pro cyklisty. „Hlavně je nutné řešit magistrálu jako celek, tedy od Jižní spojky až k Pelc-Tyrolce,“ řekl Křivohlávek.
Petra Kolínská„Tento materiál bychom určitě měli využít a dále s ním pracovat, i proto navrhuji připravit koncepci zklidnění Severojižní magistrály s termínem do konce září. Musíme přistoupit ke konkrétním krokům,“ navrhovala členka výboru a zastupitelka hlavního města Petra Kolínská (SZ). Marně. I přes podporu šesti členů výboru nakonec návrh na vypracování konceptu neprošel. Proti se totiž postavili někteří členové, kteří byli toho názoru, že by se pracovalo na jedné věci dvakrát.

Šteiner byl proti

„Materiál iniciativy AutoMat nesplňuje všechny náležitosti, abychom jej mohli považovat za studii. Navíc město má ve svém prohlášení jasně deklarováno, že na zklidňování dopravy pracuje,“ odmítal vytvoření konceptu radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). „Vadí mi, že radnice evidentně nenaslouchá dobrým nápadům. Nám, kteří žijeme například tady, na ulici 5. května, je nakonec jedno, kdo magistrálu ztiší, ale už aby to bylo. Ať si sem jde pan Šteiner zkusit bydlet,“ rozčílila se obyvatelka Prahy 4, která si přála zůstat v anonymitě.
Podle radního Šteinera bude při zklidňování klíčové už samotné zprovoznění tunelového komplexu Blanka a nezávisle na tom pak i otevření Pražského okruhu v jeho jižní části.

Město chce zklidnit provoz na magistrále například vybudováním tunelu u Národního muzea. Jenže to podle některých odborníků neřeší například mnohem horší situaci v dopravě v Legerově ulici potažmo v celé oblasti Prahy 2.
Podle architekta a odborníka na dopravu Ivana Lejčara by mělo po magistrále projíždět optimálně kolem 30 tisíc aut denně. „Jakmile přesáhne denní intenzita 50 tisíc vozů, jakákoliv ulice se stává neobyvatelnou. Při průjezdu do čtyřiceti tisíc aut za den je možné z magistrály vytvořit skutečný městský bulvár s obchody, kavárnami, zelení a cyklistickými pruhy. Tak byly koneckonců všechny ulice Královských Vinohrad původně navrženy,“ konstatoval Lejčar.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 13.6.2009