6. 8. 2008

Na jeho místě vyroste nové městské centrum. Stejný osud čeká nákladové nádraží Žižkov či část smíchovského nádraží

Zuzana DrhováJeště dnes tu jezdí vlaky, za pár let zde budou bydlet, nakupovat a pracovat lidé. Masarykovo nádraží ustoupí podle plánů pražského magistrátu novému městskému centru.
Stejný osud čeká také další dva kdysi významné železniční body: žižkovské nákladové nádraží a jižní část nádraží Smíchov.
Změny územního plánu schválila v úterý rada města.
Nejvíce do života v centru Prahy zasáhne zrušení Masarykova nádraží.
„Nádraží je slepé, a proto neefektivní, po jeho zrušení by se Opletalova ulice měla protáhnout až do Karlína,“ prohlásil radní Martin Langmajer (ODS), do jehož kompetencí územní rozvoj Prahy patří.

Vzniknou byty, obchody i kanceláře

Na přibližně dvacetihektarovém území, které po nádraží zůstane, vyroste nové městské centrum. Čili byty, obchody, služby i administrativní budovy. „Nechceme, aby to byly jen obchody nebo kanceláře bez života, pojem nové městské centrum od letošního roku oficiálně zavádíme do územního plánu,“ řekl Langmajer.
Rada přišla s více než čtyřmi desítkami změn územního plánu nečekaně ve chvíli, kdy magistrát chystá k veřejné diskusi novou podobu celého územního plánu Prahy. Ten by měl být schválen v roce 2010.
Rychlost, se kterou rada změny schválila, někteří opoziční politici kritizují. „V takové rychlosti není čas podrobně projednat možné využití území, dát slovo veřejnosti, rovnou se natvrdo nadiktuje, co tam bude,“ nesouhlasí členka výboru územního rozvoje zastupitelstva Zuzana Drhová (Strana zelených).
„Za dva roky, co se účastním zasedání výboru, získávám dojem, že město ovládají developeři,“ vyjádřila podezření, že vedení města při rozhodování podléhá tlakům investorů, kteří chtějí na nových územích co nejrychleji stavět.

Masarykovo nádraží zmizí ze světa

Významné kroky, které mají dopad na fungování celého města a s nimiž nelze čekat na nový územní plán. Řada z nich se týká městského okruhu či veřejné dopravy. Pozemky, na nichž chtějí stavět soukromí investoři, však podle některých zastupitelů do podobné kategorie nepatří. „Otázka je, zdali jsou všechny tyto věci ve veřejném zájmu, když například nákladové nádraží Žižkov vlastní z větší části soukromý investor,“ divil se další člen výboru územního rozvoje zastupitelstva Miroslav Poche (ČSSD).
Pokud změny schválené radou odhlasuje v září zastupitelstvo, může se během příštího roku rozjet soutěž o lukrativní zástavbu. V případě Masarykova nádraží ovšem bude zástavba současné vlakové konečné na delší dobu. „Zatím prověřujeme možnosti přesunu dopravy na hlavní nádraží, v delším časovém horizontu bude takový přesun možný,“ potvrdila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová. „V krátkodobém horizontu ale nejsou i z finančních důvodů takové úvahy v plánu,“ upozornila. Podle Langmajerova odhadu by k akci mohlo dojít do deseti let.
Památkově chráněná budova nádraží prý na rozdíl od staveb v areálu bubenského nádraží, které přišly kvůli budoucí zástavbě o ochranu a zaniknou, akci přečká. „Budova se určitě bourat nebude,“ prohlásil Langmajer.

Autor: Petr Kupec

Zdroj: Pražský deník 6.8.2008