12. 4. 2007

Pražský okruh vedený kolem Suchdola je téma, které už léta jitří vášnivé diskuse mezi místními obyvateli i politiky. Šestitisícová obec na severozápadním okraji Prahy stojí osamocená jako příslovečný voják v poli proti magistrátem zamýšlené trase v těsné blízkosti Suchdola a nehodlá ustoupit.
http://www.drahan.chabry.cz/

Trnem v oku je Suchdolským především plánovaný dvacet metrů široký a téměř půl kilometru dlouhý most přes Vltavu. Most by totiž přivedl k obci tranzitní dopravu a změnil ráz krajiny. „Nechceme tady druhý Barrandovský most,“ říká starosta Suchdola Petr Hejl.
Vzdorovitou obec se nyní snaží metodou cukru a biče přesvědčit město společně s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby. Město obci přestalo přispívat na běžné opravy komunikací a ŘSD se snaží obec přesvědčit benefity v podobě zeleně nebo dětských hřišť. „Situace, kdy jedna obec blokuje stavbu na úkor veřejného zájmu, se v historii opakuje pravidelně. Vždycky jsme se ale nakonec domluvili. Pokud přijde Suchdol s rozumnými návrhy, jejich požadavky splníme,“ tvrdí generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.
Suchdol bude ale i pro zkušené vyjednavače tvrdým oříškem. „Proti navržené variantě okruhu budeme bojovat ze všech sil,“ říká nekompromisně Hejl. Pro investora je výstavba severní části okruhu naprosto klíčová. „Stavba musí být hotova co nejdřív. Nebudeli zprovozněna tato část okruhu, nemá smysl ani zprovoznění Blanky z křižovatky Pelc-Tyrolka,“ říká Brunclík.
dokončení na straně 12

dokončení ze strany 1
Konkrétní jednání ale zatím neprobíhají. „Postoj suchdolské samosprávy byl zatím jen negativistický a v tuto chvíli necítím z její strany zájem o dialog. Vzhledem k tomu, že všechny pražské městské části i obce Středočeského kraje, které reprezentují statisíce lidí, dnes souhlasí s trasou okruhu tak, jak ho navrhujeme, chová se Suchdol jako osamělý pštros strkající hlavu do písku,“ říká radní pro dopravuRadovanŠteiner. Suchdolský starosta Hejl s nímale nesouhlasí a tvrdí, že v odporu proti okruhu nejsou sami. „Spolupracujeme s okolními obcemi a některá odvolání jsme dokonce podávali společně,“ upozorňuje Hejl. Okruh se podle něj citelně dotkne i životního komfortu obyvatel Sedlce, Čimic, Chaber a Lysolají.
Šteiner, který doufá v nalezení rozumného kompromisu, dává Suchdolu za příklad jinou pražskoučtvrť.
„Typickým příkladem toho, že čtvrť může nakonec vydělat na stavbě, které se nejdříve brání, jsou Ďáblice. Na jejich území se nachází skládka komunálního odpadu, z jejíž stavby lidé pochopitelně také nebyli nadšení. Vedli jsme s městskou částí dlouhá a složitá jednání, jejichž výsledkem byla dohoda o kompenzacích, které město Ďáblicím poskytne. Dnes jsou všichni spokojení,“ tvrdí Šteiner.

Suchdolský „Nuselák“

V roce 1999 byl schválen územní plán hlavního města, ve kterém je počítáno s vedením okruhu přes Suchdol. V roce 2002 pak byla provedena EIA, studie vlivu stavby na životní prostředí. „A ta doporučila takzvanou severní variantu, která přechází Vltavu severně od Řeže a na rozdíl od Suchdolem vedoucí jižní varianty obsahuje jen jeden most přes řeku,“ upozorňuje starosta. A studieEIAmudáváza pravdu. „Z hlediska vlivů na životní prostředí doporučujeme realizaci varianty Sever, kterou považujeme v dlouhodobém horizontu za vhodnější. Varianta Jih je krajním řešením,“ stojí doslova ve studii.
Ředitelství silnic a dálnic však dále připravovalo a rozvíjelo variantu jižní. „Nechápu to především proto, že je jižní varianta o několik miliard dražší, protože vede několika tunely a po mostech,“ říká Hejl. ŘSDtvrdí něco jiného.
„Z časového i věcného hlediska všechno mluví pro variantu jižní,“ tvrdí generální ředitel silnic a dálnic AlfredBrunclík.
Součástí okruhu je i robustní most, který překlene Vltavu v blízkosti Suchdola. Dvacet metrů široký most uložený na opěrách umístěných pod horními hranami vltavského údolí je dlouhý 470 metrů a místy ční až 79 m nad hladinou řeky. Jen pro představu, Nuselský most je o pouhých 15 metrů delší.
„Vadí nám i to, že se na mostě bude slučovat městská a tranzitní doprava. Nechceme tady druhý Barrandovský most,“ říká Hejl. Ten vítá, že nový ministr dopravy letos v lednu zadal vypracování finanční analýzy obou variant.
„Pan Šimonovský takovou studii už několikrát odmítl provést, přestože jsme ho o to opakovaně žádali,“ stěžuje si Hejl na bývalého ministra dopravy.

Autor: Jakub Němec

Zdroj: Pražský deník, 12.4.2007

Více informací najdete na http://www.drahan.chabry.cz