11. 2. 2008

Ředitelství silnic a dálnic nerespektuje usnesení vlády o posouzení variant okruhu na severozápadě Prahy

Tisková zpráva pražské krajské organizace a odborné sekce Doprava Strany zelených

V Praze 12. února 2008

Pražští zelení s obavami sledují, že Ministerstvo dopravy nerespektuje usnesení Vlády ČR č. 1064 z 19. září 2007 o posouzení variant severozápadní části Silničního okruhu kolem Prahy. Ministr dopravy Aleš Řebíček na konci roku 2007 slíbil, že nařídí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zastavení územního řízení na umístění stavby silničního obchvatu ve variantě vedoucí přes městskou část Praha-Suchdol. Cílem tohoto kroku měla být možnost srovnávat jižní (suchdolskou) a severní (řežskou) trasu za rovnocenných podmínek. Přes tento závazek v pátek 8. února 2008 zahájil stavební odbor pražského magistrátu na žádost ŘSD územní řízení na spornou severozápadní část silničního okruhu okolo Prahy, stavby 518 a 519 R1 v tzv. jižní trase přes Suchdol.

Místopředseda Krajské organizace Strany zelených v Praze Ondřej Mirovský prohlašuje: „Strana zelených požaduje okamžité zastavení územního řízení a to až do posouzení variant vládním expertním týmem. Jeho činnost stále nebyla zahájena, ačkoliv o jeho zřízení rozhodla vláda už před 5 měsíci.“

Starosta MČ Praha-Suchdol Petr Hejl (Sdružení občanů Suchdola) dodává: „Především pod nátlakem vedení pražské radnice Ředitelství silnic a dálnic přistoupilo k dalšímu zásadnímu kroku při prosazování velmi špatného řešení a směřuje k realizaci mimořádně stavebně-technicky složité, neekonomické, neekologické a provozně nebezpečné trasy obchvatu přes Suchdol.“

Ministr dopravy v lednu 2007 písemně slíbil, že bude prosazovat severní variantu obchvatu, pokud se prokáže, že ve srovnání s jižní variantou je výrazně levnější, že její příprava nebude znamenat významné časové zdržení a že je přijatelné vedení obchvatu kolem řežského areálu jaderného výzkumu. Splnění těchto podmínek ministra dopravy prokázala studie objednaná Ministerstvem dopravy u firmy Mott MacDonald na jaře 2007. Vyčíslila také, že severní trasa je o minimálně 4,5 mld. Kč levnější.

Jižní variantou okruhu je vážně ohrožen celý severozápadní okraj Prahy od Ruzyně, přes Suchdol, Bohnice Čimice, Dolní Chabry až po Březiněves. Severní varianta okruhu zásadní negativa nemá. Strana zelených proto podporuje severní variantu, která propojí dálnice evropského významu mimo zastavěné území Prahy. Součástí severní varianty je i vybudování samostatného propojení břehů Vltavy městským mostem mezi Prahou 6 a Prahou 8. Na rozdíl od dálničního mostu jižní varianty by toto městské přemostění umožňovalo provoz veřejné dopravy.

Kontakty:
Mgr. Ondřej Mirovský, místopředseda KO SZ v Praze 774 170 126
Ing. Eduard Havel, člen krajské rady SZ 603 724 242
Ing. Petr Hejl, starosta MČ Praha-Suchdol 603 279 678

Odkazy:

Studie Mott MacDonald Praha, spol. s r.o. – Posouzení variant „J“a „Ss“severozápadního segmentu SOKP – http://strana.zeleni.cz/247/3955/file/

Silniční okruh na severozápadě Prahy – trasa „J“ a trasa „Ss“ a místní spojení – http://strana.zeleni.cz/247/3956/file/