30. 9. 2010

„Prvňák pochopí, že to je špatně,“ říká o rychlých rozhodnutích pražského zastupitelstva kandidátka na primátorku za Stranu zelených Petra Kolínská.

Rozhovor Jana Davida z deníku Metro s Petrou Kolínskou ze dne 23.9.2010.

Když řeknu opencard, co se vám vybaví?
Finanční tunel. Ale na stejné úrovni obrovský zásah do soukromí. Od začátku, co jsem v zastupitelstvu, jsem radní upozorňovala, že karta nechrání osobní údaje lidí. V tuto chvíli jsme v situaci, kdy se město chystá obchodovat s údaji, které získalo při vydávání opencard.

Můžete být konkrétnější, co se týče osobních dat k prodeji?
Zastupitelstvo přeš naši kritiku schválilo v květnu další rozvoj opencard. Je zvláštní, že i po tom obrovském karambolu se radní ODS stále nevzdali představy, že by karta v jejich režii mohla vydělávat. Koncepce počítá, cituji  „s prodejem dat o chování kmene uživatelů obchodním partnerům pro marketingové a obchodní účely“. Rozsah dat je nyní v přípravě podle toho, co řekne úřad na ochranu osobních údajů. Eticky nepřijatelný je ale už princip, že vás město donutí pořídit si kartu, a pak má zájem s údaji obchodovat.

Ale co dál?
Do projektu už se investovalo tolik peněz, že zrušit ho by bylo spíše populistické. Dolaďme systém elektronických jízdenek, systém by určitě neměl lidi obtěžovat. Minimalizujme provozní náklady, dokud se nenajde silná firma, která by chtěla další rozvoj karty vzít výhradně na svoje obchodní riziko. To, co teď probíhá se slevovými projekty v režii města, je pokus vytvořit výnosný byznys a je to opakovaně slepá ulička. Doufám, že nové zastupitelstvo rozhodne, že vyhozených peněz už bylo příliš mnoho.

Jedním z hesel Zelených je „Konec korupci“. Odkud je potřeba vymést v Praze?
Je všude tam, kde není možné zkontrolovat, jak se s penězi nakládá. Viděli jsme to dobře na opencard s nevýhodnými smlouvami pro město. Rázný řez by nové zastupitelstvo určitě mělo udělat v případě Dopravního podniku. Zastupitelé tam ročně pošlou přes deset miliard korun, ale není možné dostat zpět informaci, jak bylo s penězi naloženo. Hospodaření Dopravního podniku je zkrátka neprůhledné. Potřebuje hloubkový audit hospodaření, je nutné, aby v dozorčí radě seděli zástupci všech stran. Tak tomu dnes není. Naopak v představenstvu by neměli být politici, ale manažeři a dopravní odborníci.

Jste v zastupitelstvu od roku 2006. Co říkáte tomu, že zastupitelstvo před volbami na poslední chvíli odsouhlasuje zásadní projekty?
Prvňák pochopí, že je to špatně. Dva tři měsíce zpátky se nám například povedlo zastavit tendr na nějaký pražský superweb, který měl stát 150 milionů. Podle odborníků z branže byla zadávací dokumentace utvořena na míru jediné firmě. Teď se plánuje nákup evidenční systém pro účetnictví, který bude za nemalé peníze. Není přitom jasné, zda ho vůbec v této konfiguraci potřebujeme. Jsou to i věci kolem naštěstí zmařené zakázky na protikorupčního ombudsmana, kterou radní Richter z ODS chtěl dát na čtyři roky jedné právní firmě. A podmínky byly opět zadány tak, že se přihlásila jen jedna firma. Radní ODS v každém konci volebního období dělají spoustu zásadních věcí. Smlouvy s Haguessem ohledně opencard se uzavíraly na podzim 2006, tedy v době odchodu starého zastupitelstva. Tehdy radní nechali své úředníky podepsat ty nejdůležitější smlouvy. Podobné to bylo se smlouvami s Metrostavem ohledně tunelu Blanka.

Jak se Zelení nyní dívají na tento tunel?
Od začátku jsme byli proti, nyní říkáme: co nejrychleji dostavět, když už není možné stavbu vetovat. Co musí nová radnice změnit, je povrch nad tunelem. Snížit počet jízdních pruhů, vytvořit nová parkovací místa v kombinaci se zelení. Umožnit, aby se město v této lokalitě mohlo trochu nadechnout. Jde třeba o Veletržní ulici, třídu Milady Horákové, Patočkovu. To je cíl, i když asi ještě svedeme boj o tom, zda do Blanky patří autobusy MHD. My tvrdíme, že ano, i když odbor dopravy se tváří skepticky.

Jste zároveň zastupitelskou za Prahu 6. Jak vidíte budoucí propojení letiště s centrem Prahy?
S radostí sleduji, že i konkurenční strany už přistoupily na to, co říkáme  dlouho. Letiště s centrem Prahy by mělo být spojeno ne rychlodráhou, ale normální, moderní městskou železnicí. Pomůže do Prahy přivézt více Kladeňáků, kteří nyní jezdí auty a parkují v Praze 6. Z Kladenska sem za prací jezdí nejvíc lidí. Navíc bude projekt nepoměrně levnější, než budování metra. To navíc nejezdí v noci, nenabízí prostor pro zavazadla, není v něm toaleta… Věci veřejné tento bod mají také v programu, tak třeba  pan ministr Bárta pomůže s financováním projektu.

S kým si vlastně umíte představit případnou koalici?
Se všemi demokratickými stranami vyjma ODS. Kromě toho, kolik nasekala chyb v tomto volebním období a do jakého stavu se dostala, ani při tvorbě kandidátky se nedokázala odstřihnout od své minulosti. Pokud chce Praha začít znovu a lépe, tak si to v čele s ODS neumím představit. Záleží na voličích.

Jaké si vlastně dáváte šance?
V minulých volbách jsme získali přes osm procent. Nyní jsme v koalici s Evropskými demokraty, v zastupitelstvu máme 14 procent. Zisk deseti procent je reálný, ale budeme rádi i za víc. Já jsem v obvodu, kde je silným konkurentem pan Tůma. Lidé v Praze 1 a Praze 6 mají k Zeleným blízko. Nebojím se propadáku.

Proč vy jako kandidátka? Bouchla jste do stolu nebo jen kývla ano?
(úsměv) Všechny kandidátky u Zelených byly sestaveny na základě primárních voleb členské základny. Takže to vyplynulo z tajné volby našich členů. Beru to jako pokračování toho, co jsem dělala v zastupitelstvu. Oproti novým stranám máme výhodu, že naši lidé už vědí, jak radnice funguje, kde jsou záludnosti a na co si dát zejména pozor. My jsme za čtyři roky ukázali, že to, co máme v programu, opravdu denně hájíme. U nových stran jde zatím jen o sliby. Méně betonu, více zeleně, každý se může přesvědčit, že to jsme vždy hájili. Troufám si říct, že kauza projektu opencard by se bez Zelených a Evropských demokratů nikdy nedostala na veřejnost a nebyla rozkryta. Získat číslo, kolik karta stála, se třeba povedlo až po půl roce. Teprve pak se začaly dít věci.

Otevřela se nová část okruhu, jak se díváte na další rozvoj automobilové dopravy  v Praze?
Kdekoliv postavíte novou silnici, tak se do pár let zaplní a končí to kolonami. Řidiči jsou součástí života, jenže v Praze auta dominují a třeba magistrála je toho příkladem. Zelení podporují urychlenou dostavbu silničního obchvatu kolem Prahy. I když si myslíme, že v některých úsecích Ředitelství silnic a dálnic i město nedostatečně komunikují s městskými částmi, který se stavba dotýká. Teď jsou to mimo Suchdola i Běchovice. Stavba se pak zbytečně zastavuje, protože ŘSD nebo ministerstvo dopravy nehledají kompromis a tlačí silou. Třeba měření na magistrále ukázala, že ta auta tudy neprojíždějí, mají svůj start i cíl uvnitř města. Představa, že dostavíme okruh a v centru města nastane ráj automobilistů v prázdných ulicích, tak to není. To, co ODS posledních osm let zanedbávala, je právě regulace.

Jak si regulaci představujete?
Začít by měla omezováním vjezdu do centra. Navíc stagnuje výstavba záchytných parkovišť na okrajích města. Místo toho se město snaží stavět kapacitní garáže v centru města. Palladium je toho příkladem, poloprázdné jsou garáže u Rudolfina, radnice chtěla stavět garáže pod Mariánským náměstím

Podpora, P+R, co dál?
Měly by být vyhrazené pruhy pro autobusy a taxíky. Jsou situace, kdy je nutné použít auto a pro město je výhodnější, když využijete taxi. Pro vás by to pak bylo výhodnější, protože byste věděl, že se s ním dostanete rychle. Město navíc málo motivuje lidi, aby použili MHD.

Jste pro zpoplatnění vjezdu do centra Prahy?
Jsme pro zavedení mýtného nebo pro jiný poměrně radikální systém regulace v širším centru. Myslím ale, že v nejbližších čtyřech letech na to město nebude mít peníze. Zároveň Pražané nemohou čekat. Proto je ještě možné na vybraných komunikacích snížit rychlost, přidat další systémy jednosměrek, zpřísnit parkování, aby lidé věděli, že v centru nezaparkují.

Jsou tu modré placené zóny…
Zároveň ale máme v centru Prahy nezjištěný počet parkovacích míst v podzemí v soukromých garážích. S každou novou budovou vznikají další. Praha má jednu vyhlášku, která je pro ni samotnou pastí. Ta říká, že když stavíte novou budovu, musíte k tomu postavit určitý počet parkovacích míst. Často i developeři říkají, že by jich raději postavili méně. Mimochodem o mýtném by lidé určitě měli hlasovat v referendu.

Jak vidíte vznik nové trasy metra D?
Je nezbytně nutná. Čtyři roky jsme říkali, ať se nepokračuje s trasou A a je velkou chybou ODS, že se místo ní nezačala stavět trasa D. Sídliště, která má nová trasa obsloužit, metro potřebují. Praze navíc chybí záložní varianta, když bude potřeba opravit Nuselský most. Každý z kandidátů na primátora teď slibuje trasu D, ale když se podíváte do rozpočtu hlavního města a do smluv, které tu ODS zanechává, tak najít prostředky na rychlou výstavbu bude velmi obtížné.

Hodně se obouváte do ODS.
Mluvím o ODS proto, že měla díky své síle unikátní možnost dělat tu samé dobré věci a nikdo jí to nemohl kazit. Na nikoho se nemohla vymlouvat a tu šanci promarnila. Všichni tu žijeme a všichni tím trpíme.

Které lidi v této straně považujete za férové?
Samozřejmě vím, že v ODS nejsou všichni zloduši. Jsem z Prahy 6, třeba starosta Chalupa se choval k opozici férově. Střety, které tam máme, mají ve srovnání s velkou radnicí lepší úroveň.