2. 3. 2009

Na náměstí Jana Palacha stojí bílý kloubový autobus – typ, který Pražané z ulic metropole neznají. Jde o vůz Solaris s hybridním pohonem na elektřinu a naftu a do Prahy jej půjčilo švýcarské město Lenzburg, aby se s ekologickým vozem mohli seznámit pražští politici a manažeři Dopravního podniku. „Vůz při brzdění nabíjí baterie, jejichž energii používá při rozjezdech,“ popisuje výhody „hybridu“ prezident továrny Solaris Krzysztof Olszewski.

Takto se autobus předváděl 2. listopadu 2007, kdy pražský dopravce vážně uvažoval o nákupu stovek nových vozů. Politici i manažeři procházeli vozidlem a spokojeně přikyvovali hlavami: „Tak takhle bychom si představovali náš vozový park v budoucnu.“
„Nám se takový autobus líbí, ale záleží na městu,“ nechal se slyšet tehdejší ředitel strategie a rozvoje Dopravního podniku Tomáš Jílek.
Petr ŠtěpánekRadní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ) zase ochotně popisoval, jaké výhody má pohon na elektřinu a zemní plyn oproti naftě.

Z 620 vozů jen 20 šetrných Rok a tři měsíce poté, co předváděcí autobus opustil Palachovo náměstí, se budoucnost Dopravního podniku jeví jinak. V polovině letošního února dopravce oznámil, že si do roku 2014 pořídí 620 nových autobusů, ale ekologicky šetrných bude v dodávce jen dvacet.
Ostatní budou jezdit na naftu, stejně jako dnes dožívající typ Karosa i nízkopodlažní CityBusy. A to přesto, že podle průzkumu agentury Ipsos Tambor by 88 procent lidí rádo jezdilo ekologickými vozy.

PLYN, ELEKTŘINA NEBO NAFTA

Dopravní podnik uzavřel smlouvu na dodávku 620 nových autobusů. Drtivá většina z nich bude jezdit na naftu. Nezahodil městský dopravce šanci na obnovu vozového parku za ekologicky šetrnější vozidla? Ve světě se jezdí na plyn i elektřinu.
„Při výběrovém řízení byl kladen důraz na kombinaci autobusů s naftovým a hybridním pohonem, který podporuje snahu města o čisté ovzduší,“ hlásí magistrát ve své tiskové zprávě, která však působí mírně komicky. Ekologicky šetrný totiž bude jen každý jedenatřicátý autobus z celé dodávky.

Ekologické vozy jsou drahé Přitom spalování nafty je zdraví škodlivé nejen pro obyvatele města, ale i pro řidiče MHD. „U řidičů pražského podniku bylo pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů,“ uvedl Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny Akademie věd. Proto se objevují slova kritiky, zda městský dopravce nepromarnil jedinečnou příležitost na výměnu kouřících naftových autobusů za ty, co více šetří životní prostředí.

Petra KolínskáOdmítli zařadit do výběru nových autobusů vozy na plynový pohon. Ty mají přitom ve srovnání s vozy na naftu nižší emise, hlučnost i provozní náklady,“ vyjmenovává pražská zastupitelka Petr Kolínská (SZ).
Dopravní podnik však oponuje. „Podle testů jsme zjistili, že plynové autobusy sice vyprodukují méně oxidů dusíku než ty, co jezdí na naftu, ale v ostatních parametrech zaostávají. Vyprodukují třeba mnohem více oxidu uhličitého, benzenu nebo malých prachových částeček,“ uvedl technický ředitel firmy Radek Zamrazil.

S tím zas nesouhlasí manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová. „Podle Centra dopravního výzkumu ČR a Vysoké školy chemicko-technologické mají autobusy na plyn zdaleka nejnižší hodnoty prachových částic.“ Dopravce argumentuje i tím, že kdyby nakoupil vozy na plyn, musel by postavit drahou čerpací stanici a přestavět garáže. I to se dá podle zkušeností jiných českých měst jednoduše vyřešit.
„Na výstavbě stanice a opraven by se mohl podílet dodavatel plynu,“ uvedl při přechodu brněnských autobusů na zemní plyn Petr Oliva z tamního dopravního podniku.

Hlavní nevýhodou ekologicky šetrných vozů je jejich vyšší cena. Motor na alternativní pohon pod kapotou = o milion až dva vyšší položka na faktuře. „Možná, že nákupem autobusů na naftu ušetřil podnik pár milionů, ale zdravé životní prostředí má ještě vyšší cenu,“ odmítá tyto argumenty Kolínská.

DP zkusí elektřinu

Navíc je plyn levnější než nafta, a tak se podle odborníků taková investice vrátí za sedm až deset let. „A má to i jednu výhodu, o níž se nemluví. Na rozdíl od nafty se plyn nekrade,“ přemítá Dagmar Braunová ze serveru Busportal.
Dopravní podnik plynový pohon odmítl, ale vyzkouší si elektřinu. Zmiňovaných dvacet autobusů s naftovým motorem kombinovaným s elektrickými bateriemi jsou prvními vlaštovkami. Časem prý nahradí všechny „diesely“.

Autor: Petr Švec

Zdroj: MF Dnes 2.3.2009 (redakčně kráceno)