28. 7. 2008

Projekt, který přišel na desítky milionů a krachoval. Jeho autoři teď v poslední smrtelné křeči hledají, jak ho využít jinak.
Tak vidí někteří opoziční pražští zastupitelé projekt magistrátu zvaný OpenCard neboli univerzální karta Pražana.

Petra KolínskáKdyž město tuto plastovou kartičku s čipem před dvěma a půl roky představovalo, slibovalo lidem hory doly. Jedna jediná karta by jim stačila, aby mohli platit parkovné, městské poplatky i třeba inkaso, chodit do knihovny, divadel a muzeí či jezdit hromadnou dopravou. Osmadvacet měsíců poté karta funguje pouze v pobočkách městské knihovny, lze s ní platit parkovné, ale jen v Praze 1, a také mohou řidiči díky ní nahlédnout do evidence úřadu, zda jim hrozí nějaké trestné body za přestupky.
Nic víc. O karty proto není takový zájem, jak se původně počítalo. Magistrát jich chtěl v pilotním projektu rozdat mezi Pražany padesát tisíc. Dosud o ně však zažádalo jen 6 tisíc lidí.
„Představa, že se předají desítky tisíc karet, byla lichá. Karta neposkytuje služby, které by lidé očekávali,“ uvažuje šéf výboru informatiky zastupitelstva Jiří Homola (ED).

O kartu zažádalo 6 tisíc lidí. Přibudou statisíce dalších Živou vodou pro OpenCard má být proto její nové využití – od 1. října bude sloužit jako elektronická tramvajenka. Zájem o čip tím extrémně vzroste. Lidí, kteří jezdí hromadnou dopravou s předplatnými kupony, je totiž zhruba šest set tisíc. Ti všichni si musí chtě nechtě kartičku pořídit.
„Roční kupon pro rok 2009 bude již pouze v elektronické podobě,“ upozorňují autoři projektu. Ostatní papírové kupony s kratší platností definitivně skončí v prosinci 2009.
Cestující budou moci nabít čipovou kartu přes internet, čímž odpadává nepříjemné čekání ve frontách u výdejních okének. Kdo se s internetem „nekamarádí“, tomu nabijí kartu třeba v knihovně nebo na magistrátu. „Nabíjecích“ míst bude po městě na šedesát.
Elektronické kupony budou platit také v příměstských autobusových linkách a ve vlacích. A jak si revizor nebo průvodčí ověří, jestli cestující jízdné skutečně zaplatil? Bude mít čtečku, k níž stačí kartu jenom přiložit. Plastová kartička bude také „vstupenkou“ do podzemky, až zde budou namontovány turnikety.
O využití OpenCard jako elektronické tramvajenky pochybuje zastupitelka Petra Kolínská (SZ). „Je to nepovedený projekt, který se teď snaží město zachránit tím, že chce z karty udělat tramvajenku,“ míní Kolínská.
Město však s využitím karty pro hromadnou dopravu počítalo od začátku. „Karta může nahradit i tramvajenky,“ řekl v květnu roku 2006 ředitel magistrátu Martin Trnka.
Mimochodem – dnes už úředníci z magistrátu ani Dopravní podnik o kartě moc nemluví. K propagaci a obhajobě městského projektu za 1,3 miliardy slouží externě najatá PR agentura.
Úřad je přesvědčen, že velká chvíle OpenCard teprve přijde.

Magistrát chce převést úřadování na internet Poplatek za psa, žádost o větší byt či nový občanský průkaz nebo třeba hlášení o změně bydliště. Za tím vším má v budoucnu být čipová karta.
Více než tři čtvrtiny úřední agendy chce totiž magistrát převést na internetovou síť a člověk se na ni připojí právě přes OpenCard. „Dohromady půjde tímto způsobem vyřídit sto sedm agend,“ uvedl už dříve ředitel odboru informatiky Václav Kraus.

Pilotní projekt se má spustit na konci letošního roku V této chvíli jednotlivé městské i obecní odbory sjednocují své databáze a počítačoví experti dolaďují programy. Pilotní projekt, do něhož se spolu s magistrátem pustí i radnice Prahy 1 a 17, má být spuštěn na konci tohoto roku či na začátku příštího.
Hlavní problém OpenCard je však podle odpůrců ten, že kartu nelze využít pro větší platební transakce. Zákon o bankách totiž neumožňuje přesouvat přes kartu peníze ve větší hodnotě, než jsou dva tisíce korun.
„Město není banka a nemůže kartu využívat jako platební. Proto se mělo při přípravě projektu spolupracovat s nějakým peněžním ústavem,“ míní zastupitel Jiří Homola.

Autor: Petr Švec

Zdroj: Mladá fronta Dnes 28.7.2008