10. 4. 2007

Karlín – Již za několik let by mohli obyvatelé Karlína při cestě do zaměstnání nebo za zábavou místo na stanici metra či zastávku tramvaje vyrazit na vlak.
Správa železniční dopravní cesty i pražský magistrát totiž uvažují o tom, že na trati mezi Libní a Masarykovým nádražím vybudují železniční zastávku.

„Tuto možnost prověřujeme, nyní si necháváme zpracovat průzkum, zda o železniční dopravu v této oblasti bude zájem,“ potvrdil Pavel Mathé ze správy železnic.
Jestli je pro místní obyvatele a lidi, kteří do Karlína jezdí za prací, cestování vlakem atraktivní, nyní zjišťují České dráhy a Ropid, organizátor Pražské integrované dopravy. „Karlín je rozvojovým územím, kde se staví velkémnožství administrativních budov se stovkami pracovních míst, rostou zde i bytové domy,“ vysvětluje důvody pro stavbu zastávky Pavel Mathé.
Zatímco lidé, kteří v oblasti pracují, by využívali železnici zejména ve směru z periferie do města, místní lidé by zastávku využívali spíše v opačném směru. Ale ještě si počkají. Vlaky zde budou stavět nejdříve za pět let.
„Vlakem po Praze nejezdím, občas jen mimo město. Ale pokud by zde vlaky stavěly, tak bych jimi mohla jezdit třeba na procházky se psem do Klánovického lesa nebo do parků u Černého Mostu, to by mi vyhovovalo,“ uvažuje Iveta Pešáková, která bydlí v domě nedaleko místa, kde by mohly příměstské vlaky stavět. Pokud se ukáže, že je o tento druh dopravy zájem, zastávka se vybuduje u tunelu pro pěší pod kopcem Vítkov nedaleko stanice metra Křižíkova. Stavba by přišla asi na 250 milionů korun.
V těchto místech už vlaky kdysi stavěly. Zastávka zde byla zrušena někdy kolem druhé světové války.
Záměr vítá i radnice Prahy 8, která si od něho slibuje, že sníží počet aut, která dennodenně přijíždějí do ulic čtvrti. „Karlín je automobilovou dopravou přetížený. Každou alternativu k autům podporujeme,“ podotkl starosta Josef Nosek.
Vlak je navíc nejrychlejší prostředek hromadné dopravy, dokonce rychlejší než metro. Právě proto má v budoucnu železniční doprava hrát v přepravě cestujících mnohem větší roli.
Magistrát si představuje, že by v české metropoli měly příměstské a městské vlaky stejný význam jako německé dráhy S-Bahn v Berlíně nebo Mnichově.

Autor: Petr Švec
Zdroj: Mladá Fronta Dnes 10.4.2007