4. 12. 2008

Přepis pořadu Radiofórum Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu z 3.12.2008.

Zvukový záznam pořadu najdete zde.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Vytkněme před závorku, že veřejná doprava v Praze je v porovnání s mnoha jinými evropskými městy na velmi dobré úrovni. Na vzdory tomu ale hlavní město denně zahlcují kolony aut, což znepříjemňuje život nejen obyvatelům Prahy, ale i všem návštěvníkům. Podle některých odborníků na dopravu by řešením mohlo být další zlepšení hromadné dopravy spojené se zvýšením komfortu cestování. Zastupitelé ale minulý týden schválili rozpočet, na jehož základě velmi stručně a hrubě řečeno, bude muset dopravní podnik šetřit a naopak dost peněz půjde do výstavby nových silnic či tunelů. Je to tak správně? Pokud chcete k této debatě přispět svým názorem nebo dotazem můžete nám jej zaslat na adresu radioforum@rozhlas.cz a vítáme i vaše sms zprávy na čísle 907 77 03. Ve studiu vítám zastupitelku za Stranu zelených Petru Kolínskou. Dobrý den.

Petra KolínskáPetra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
Dobrý večer.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
A hned na úvod musím říci, že do vysílání jsme zvali i radní za ODS a zastupitele za ODS, kteří rozpočet prosadili, ale ti se kvůli časovému zaneprázdnění omluvili. Paní Kolínská, nejprve parametry rozpočtu, abychom vůbec věděli, o jakých částkách bude řeč. Hlavní město Praha počítá s výdaji čtyřicet osm miliard osm set sedmdesát milionů korun, pokud to mám správně. Jak velká část má jít na dopravu?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
Je to plus minus osmnáct miliard. Čtyřicet procent rozpočtu města.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Jak velká část má jít na veřejnou dopravu?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
Tak, na veřejnou dopravu jdou jednak peníze na provoz dopravního podniku. To je letos něco přes sedm miliard korun. A pak jsou to peníze do investic, do nových, nové výstavby a tam je ten propad velmi radikální. V minulých letech to bylo od pěti do osmi, devíti miliard. Letos jsou to jenom dvě miliardy. Z toho miliarda je doplatek na již fungující metro do Letňan. Takže na ty nové projekty je to jenom jedna miliarda korun.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Tyto investice do nové výstavby, to jsou třeba investice do, dejme tomu, nových tramvajových tratí?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
V těch položkách jsou takové kolonky, ale letos právě do nových, do výstavby nových tramvajových tratí nejde ani koruna. Bylo tomu tak i minulý rok. A to zlepšení nečekáme ani v příštích letech, právě proto, že město tíží nebo je zatíženo velkou investicí do tunelu Blanka, který má celý stát přes třicet miliard korun.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Ovšem na druhé straně, například pan primátor Bém tvrdí, že Praha vydává na veřejnou dopravu buď srovnatelně nebo ještě víc než mnohá jiná evropská města. Proč by Praha měla dávat víc?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
No. Pan primátor má a nemá pravdu. Problém je ve struktuře těch výdajů nebo té dotace, protože je nutno oddělovat provozní náklady, kdy dopravní podnik může a v tuto chvíli i hledá různé úspory a zlepšuje efektivitu hospodaření. A druhá věc je právě ta výstavba, rozvoj MHD, kdy si troufám říct, že v tuto chvíli dává Praha do rozvoje nejméně ze všech evropských velkoměst. Ta jedna miliarda …, za to se dá postavit pro představu posluchačů, dva kilometry, dva kilometry tramvajových tratí. Kdetžto za těch třicet miliard, které stojí tunel Blanka, který má šest kilometrů, by se dalo postavit šedesát kilometrů tramvají.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Nicméně ten rozpočet, byť je slušný na české poměry, myslím pražský rozpočet, byť je slušný, tak je omezený. A musí se zastupitelé rozhodnout, na co teď a na co později. A pokud se nepletu, tak hlavní město Praha počítá třeba s dostavbou metra až na letiště Ruzyně, ne v příštím roce, ale o rok později. Co je na tom špatného? Proč neodložit tuto investici, když jsou tady jiné věci, které je také potřeba udělat?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
Máte pravdu. Ten rozpočet je omezený a tak to bude vždycky. Nicméně město má ve svých strategických dokumentech i v programovém prohlášení rady, jasný závazek preference veřejné dopravy a letošním rozpočtem, rozpočtem z minulého roku i těch, co nás čekají do dalších let, se tento závazek jasně porušuje. Mimo jiné pan primátor se rád chlubí tím, že Pražané více jezdí MHD než auty. Ta statistika to potvrzuje. Ale ty peníze jdou přesně opačně. Takže je to i vůči obyvatelům nespravedlivé. Dále si musíme uvědomit, že Praha je, jedn, má, je místem, kde je, druhým místem s nejvíce znečištěným ovzduším a preference MHD je tudíž investicí do zdraví Pražanů.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Říká zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská. Prosím zůstaňte ještě s námi ve studiu. Do vysílání teď zvu po telefonních linkách ředitele dopravního odboru Magistrátu hlavního města Prahy Jana Heroudka. Přeji dobrý den.

Jan HEROUDEK, ředitel dopravního odboru Magistrátu hlavního města Prahy
——————–
Dobrý večer.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Pane inženýre, z vašeho striktně nepolitického pohledu, je ten  návrh rozpočtu, řekněme, vyvážený? Dává spravedlivě všem druhům dopravy?

Jan HEROUDEK, ředitel dopravního odboru Magistrátu hlavního města Prahy
——————–
Já si myslím, že to tady všechno zaznělo. Ono je to skutečně dáno tím, jak je město na ty investice připraveno a jakým způsobem tedy také je ochotno případně dále zadlužovat a podobně. Takže ta vyváženost toho rozpočtu …, těžko brát pouze z jednoho jediného roku.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Byl zmíněn tunel Blanka, což je samozřejmě velmi významná dopravní stavba v Praze. Mimo jiné i také velmi viditelná i třeba na Letenské pláni a tak dále a tak dále. Můžete, prosím, pane Heroudku, vysvětlit, že příští rok má jít do toho, tohoto projektu osm miliard, pokud se nemýlím. Proč tolik a jak důležitá je to stavba?

Jan HEROUDEK, ředitel dopravního odboru Magistrátu hlavního města Prahy
——————–
No, tak jestliže si uvědomíme celkové náklady té stavby, tak asi je nabíledni, proč tolik peněz. Na druhou stranu, jestliže mluvíme o důležitosti této stavby, tak je potřeba vnímat i tu důležitost z hlediska té hromadné dopravy, protože samozřejmě ten podíl individuální dopravy je takový, jaký je. A dnes dá se říct do určité míry a v určitých uzlech tu, se musí ty dvě dopravy poprat. Ono je samozřejmě v dopravní politice hlavního města Prahy preference městské hromadné dopravy, ale jednou ze základních preambulí je vyváženost toho dopravního systému. Ona samotná ta preference pokud by byla prosazována na všech místech a za každou cenu, tak s
e stává kontraproduktivní. A jestliže si uvědomíme, že tady na té Letné a vůbec díky městskému okruhu dokážeme dostat auta z toho uličního parteru přetíženého, jestliže je dokážeme dostat pod zem, můžeme říci, že se ten parter uvolní a uvolní se mimo jiné a hlavně pro tu hromadnou dopravu.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
My jsme teď dostali do Radiofóra dotaz od posluchače, který si myslí …, nebo spíš námět od posluchače, který si myslí, že hlavní město Praha dělá všechno pro to, aby lidé jezdili auty a ne hromadnou dopravou. Co si o tom myslíte?

Jan HEROUDEK, ředitel dopravního odboru Magistrátu hlavního města Prahy
——————–
Já si myslím, že jsem na to odpověděl v té, v tom předchozím vyjádření. Pokud má ten posluchač pocit, že není zaváděna preference hromadné dopravy, tak ať se klidně obrátí na nás, můžeme mu předvést veškerá preferenční opatření. A myslím si,že i z hlediska, z hlediska té výstavby těch nových tratí to není tak špatné, jak zaznělo z úst paní Kolínské, protože loni například byla dostavěna tramvajová trať v Radlicích a zprovozněna a další tratě se připravují.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Pane řediteli, prosím zpátky k tunelu Blanka. Dá se, když se zeptám úplně jednoduše, ulehčí dobudování této stavby dopravě v Praze a především v centru?

Jan HEROUDEK, ředitel dopravního odboru Magistrátu hlavního města Prahy
——————–
Rozhodně ano, protože jinak by se samozřejmě ten tunel nestavěl. Ono to ulehčí i tomu životnímu prostředí, protože jedním z největší nebo největším znečišťová, k největšímu znečišťování dochází vlivem těch popojíždějících kolon a podobně a jestliže se ta doprava určitým způsobem, se stane plynulejší, tak samozřejmě i ty inhalace potom jsou nižší. A samozřejmě to, ta samotná stavba tomu neulehčí. Je potřeba, aby byla doplněna opatřením i na povrchu. Jedním z těch, o kterých se hovoří, je mýto, další opatřením jsou zavedené zóny placeného stání, které právě by měly zase odradit ty řidiče nebo ty občany, kteří nepotřebují to auto nezbytně tak, jak jsou přesvědčeni, tak aby využívali jiný způsob dopravy.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Uvádí ředitel dopravního odboru Magistrátu hlavního města Prahy Jan Heroudek. Já vám děkuji za rozhovor. Na shledanou.

Jan HEROUDEK, ředitel dopravního odboru Magistrátu hlavního města Prahy
——————–
Na shledanou. Hezký večer.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Naším hostem ve studiu je stále Petra Kolínská, zastupitelka za Stranu zelených. Pokud, jak teď říkal pan ředitel, dobudování jednak toho tunelu a dalších silničních staveb, opravdu odstraní automobilovou dopravu z centra, tak k tomu se nedá přece nic namítat nebo ano?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
No a proč si myslíte, že tunel Blanka odstraní dopravu z centra? Vemme si příklad nedaleké Severojižní magistrály, jak by se změnila situace věčné žitné v Legerově ulici, kdyby Severojižní magistrála byla v tunelu. To je takový mýtus, že když dáte pět kilometrů nebo šest kilometrů té kapacitní komunikace pod zem, že se na povrchu něco výrazného změní. Ale ty statistiky, které já mám z oficiálních míst, jak se změnila třeba doprava na Smíchově po spuštění Mrázovky, ten úbytek je tam pět procent a je po roce toho tunelu nebo po dvou. A nově vznikající administrativní centra, mohutná výstavba jistě tu dopravu opět do centra dostane. Zkrátka jakmile máte nabídku kapacity svolné silnici, vždycky se najdou řidiči, kteří ji rádi využijí. A je to logické chování.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Počkejte, ale znamená to tedy, že vy byste nejraději nebudovala třeba žádné nové silnice?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
Ne, není to tak, že jsme proti všem silnicím. Ale jsme, zpochybňujeme například ten harmonogram. I opět v odborných dokumentech města je jasně napsáno, že nejdřív má fungovat vnější silniční okruh a teprve pak se má spustit provoz městského vnitřního okruhu. Město se chová přesně naopak. Další pochybnosti budí Blanka v trasování. Ta kapacitní komunikace přivádí dopravu a to i na povrchu do těsné blízkosti Pražského hradu. Ta křižovatka na Prašném mostě, z té je vidět Chrám Svatého Víta a ta křižovatka bude mít kapacitu sto tisíc aut denně.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Ale pokud by tedy nebylo uskutečňováno to heslo nebo ten slogan doprava pod zem, tak to by přece znamenalo, že na ulicích stále budou postávat ty nekonečné kolony aut. Teď alespoň je nějaká naděje, že když nic jiného, tak alespoň zmizí do tunelu. Nebo ne?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
No, jak jsem říkala s tím příkladem tady se Severojižní magistrály. Kam se podílejí auta, která přijíždějí a vyjíždějí z toho tunelu? Stále bude, stále bude permanentní zácpa a kolona v těch přivaděčích a ty přivaděče, nutno říct, vedou husto, hustě obydlenou zástavbou jak na Praze 5 tak na Praze 6. A jenom taková pikantérie možná na závěr našeho rozhovoru, do tunelu městského okruhu nesmí veřejná doprava. Nesmí tam autobusy MHD.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
To ještě není na závěr. To si nemyslete, že vás tak rychle pustím. Přišel nám další dotaz od posluchače. „Mám pocit, že auta jen tak někam nevypaříme. Proč je tedy elegantně neposlat pod zem? Ve světle toho je možná zásadní spíše poměr ceny benzínu a jízdenek na MHD. Dokud bude stát litr benzinu více než jízdenka na MHD, tak mě z auta nikdo nedostane.“

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
Ano. To je pravda. Také má mnoho lidí například služební vůz od zaměstnavatele a nedostává od něho jako bonus místo toho třeba předplatní jízdenku na MHD. Nicméně auta se dají regulovat. Dají se regulovat tím, že třeba města budují efektivní a hustou síť záchytných parkovišť na okrajích města. V tomto Praha velmi zaostává. Další věc, ke které se v tuto chvíli vedení města odhodlalo, ale už také to mohlo být dříve, je mýtný systém, jak o tom mluvil pan ředitel. Další věc, ke které třeba přistoupil Berlín, je plošné omezení rychlosti na těch, ne hlavních tazích, na tak zvané tempo třicet, které vlastně činí tu automobilovou dopravu méně atraktivní. Protože já když bydlím na Praze 6 a projedu tunelem na Prahu 5 za pět šest minut, není důvod abych používala MHD, kde ta cesta stejnou trasou trvá, trvá půl hodiny.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Zároveň ale, pokud jste přesvědčena o tom, že je potřeba podporovat veřejnou dopravu a že je potřeba třeba i stavět nové tramvajové linky a tak dále a tak dále, tak zase není možné nevidět, že vytíženost některých spojů je velice malá. Nemělo by ruku v ruce s tím,že by třeba byly některé spoje posíleny přijí, přijít i rušení jiných?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
Určitě není to tak, že když někam postavíte linku, tak do ní nasednou cestující. Ti musí mít nějaký jasný smysluplný cíl. I proto jsme kritizovali výstavbu metra do Letňan, protože ta poslední zastávka zkrátka stojí v polích. Také, také namítáme, že stavět metro až na letiště je nehospodárné vynakládání prostředků
, byť do veřejné dopravy. Takže souhlasím s vámi, že budování nových, ať už tramvajových tratí nebo metra musí předcházet pečlivá příprava a posuzování, zda v těch navržených trasách vůbec bude ta poptávka.

Jan BUMBA, moderátor
——————–
Říká pražská zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská. Já vám děkuji, že jste přišla. Na shledanou.

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka za Stranu zelených
——————–
Já vám děkuji za pozvání. Na shledanou.

Zdroj: Český rozhlas 3.12.2008