19. 9. 2019
Praha, kde se dá žít i za 10 let, potřebuje, aby se její vedení postavilo čelem záměru státu na rozšíření letiště Ruzyně a usilovalo o ukončení soukromého záměru na rozvoj letiště Vodochody. Jasnou dopravní prioritou pro Prahu a Česko má být rozvoj kolejové dopravy včetně vysokorychlostních tratí a regionální železnice.
“Praha se přidala ke klimatickému Paktu starostů a chce své emise skleníkových plynů snižovat. Proto je ale potřeba zastavit nárůst letecké dopravy přes Prahu. A to se netýká jen Ruzyně, ale i projektu Penty ve Vodochodech, upozorňuje spolu-předseda Zelených Praze Vít Masare.
Státem vlastněná společnost Letiště Praha, a.s. si ve středu 18. září zažádala o územní rozhodnutí na novou ranvej.
“Vedení Prahy se o souvislosti mezi rostoucí leteckou dopravou a emisemi dlouhé měsíce nemá zájem veřejně bavit. Vzdává se zodpovědnosti za budoucnost,“ komentuje neblahé vyhlídky Masare.
V době, kdy lidé po celém světě včetně schnoucí Prahy a Česka stávkují s požadavkem na rapidní snížení emisí skleníkových plynů, přitom letoví dispečeři očekávají zdvojnásobení letového provozu do roku 2040.
“Praha 6 zoufale postrádá kapacitní spojení s Kladnem prostřednictvím železnice, které by obsloužilo zároveň cestující z letiště. Dokud nevznikne, nemá smysl se jakýmikoli plány na rozšíření letiště zabývat. Centrum Prahy zároveň drtí neustále rostoucí příliv turistů, kterých je zde třikrát víc jak před 20 lety a dvakrát víc než před deseti lety. Dnešní doba je úplně jiná než ta, v které se rozšíření letiště začalo plánovat,” doplňuje zastupitel Prahy 6 a člen vedení pražských Zelených Petr Píša.
“Vedení Prahy by se k problému mělo postavit podobně jako k jeho mnohem méně závažné obdobě -plavební komoře Staré Město. V územním řízení záměr odmítnout a bránit se všemi prostředky,” popisuje ideální řešení Masare.