29. 3. 2013

Radní Josef Nosek nesebral půl roku od revoluce v městské veřejné dopravě odvahu ke schválení dílčích změn, které by napravily hlavní nedostatky nového systému. V lednu veřejně avizoval, že návrh korekcí předložený organizací ROPID bude uvedený do praxe od března. V březnu však městským částem oznámil, že nejbližší termín pro změny je červenec. Korekce systému přitom nesmí generovat žádné náklady a jejich zavedení je podmíněno souhlasem městských částí. Kritiku za nekomunikaci s městskými částmi tak Praha obrací proti potřebám cestujících.

Radní pro dopravu nadále stojí za zářijovou revolucí ve veřejné dopravě, i přes pokračující stížnosti městských částí na nový systém. Dosud neproběhlo ani vyhodnocení finanční, totiž vyčíslení deklarovaných úspor po zavedení změn. Ty byly odhadovány na 400 milionů ročně, objem finančních prostředků určených DPP na dopravní obsluhu v rozpočtu na tento rok je přitom oproti loňsku vyšší o 359 milionů.
Starostové městských částí byli v polovině března osloveni dopisem radního Noska, v němž popisuje podmínky pro zavedení oprav zářijového systému. Nesmějí stát ani o korunu navíc a městské části se na nich mají sami dohodnout. Řešení problémů způsobených zářijovou revolucí v MHD se tak dále odkládá.
„Zkrácením zavedené a léty prověřené tramvajové linky č.11 obyvatelé Vinohrad přišli o přímé spojení např.  s Vinohradskou nemocnicí, nyní jsou nuceni přestupovat na linku č. 5, která pak vede po původní trase linky č. 11. Toto řešení, které postihuje zejména seniory, považuji za velmi nešťastné a necitlivé,“ uvádí Kateřina Jechová, místostarostka MČ Praha 2 za Stranu zelených.
„Převedení tramvaje č. 16 na Palmovku již půl roku trápí obyvatele Jarova, kteří jsou při cestě na metro A nuceni přestupovat na přeplněné zastávce Biskupcova. Obnovení přímého spojení Jarova s metra A požaduji hlasitě již od září. Náměstek Nosek k tomu obdržel petici s 1 600 podpisy spontánně zorganizovanou občany. ROPID již v lednu přišel s návrhem dobrého řešení a byl dostatek času na jeho projednání. Přesto byly změny odloženy na červenec,“ uvádí místostarosta MČ Praha 3 Ondřej Rut (SZ).
„Významný problém ve špičkách představuje provoz tramvají tvořených jediným vozem. Třeba tramvaj číslo 3 v úseku mezi severními sídlišti a Karlínem je během rána natolik přeplněná, že by si zasloužila prodloužení na dva vozy. Podobných nelogičností ve veřejné dopravě je celá řada a odstranit by je dokázala jedna věc – pokud by magistrát naslouchal přání občanů a městských částí,“ říká Petr Vilgus, zelený zastupitel v Praze 8.
„Bus 118 jezdí přes řeku jen v pracovní dny, smůla pro lidi, kteří by ho využili o víkendech jako spojení na vlakové nádraží Smíchov a na autobusové Na Knížecí. Další problém – linka 148 je zkrácená na Kavčí hory a konečná stanice je umístěná na opačném konci kruhového objezdu než konečná autobusu 188. Lidé nemohou přesedat na jedné zastávce a výsledkem je nebezpečné přebíhání kruhového objezdu, autobus přesto polovině lidí ujede,“ popisuje některé z problémů Petr Štěpánek, předseda pražských zelených a zastupitel MČ Praha 4.
Tisková zpráva SZ v Praze ze dne 29. 3. 2013

Ilustrační obrázek: Fotografie z protestní akce SZ proti změnám MHD v září 2012. Další fotografie z této akce naleznete na našem facebooku.