29. 6. 2007

Modernizace trati Praha – Kladno s připojením na letiště Ruzyně po letech konečně dostává reálné obrysy. Projekt po dokončení znatelně ulehčí obyvatelům dojíždějícím do Prahy ze severozápadní části Středočeského kraje, lidem cestujícím na letiště, zoufalé dopravní situaci Prahy 6, ale i životnímu prostředí.

Kladno je největší město Středočeského kraje, a tedy po Praze největším městem pražské aglomerace. Do Prahy z něj denně dojíždí na 20 tisíc lidí. Řada z nich zaparkuje automobil poblíž metra Dejvická nebo Hradčanská a dále pokračuje do centra hromadnou dopravou. To má za následek ucpanou Evropskou třídu a nedostatek parkovacích míst v Praze 6.
Významným faktorem v této oblasti je areál letiště Praha-Ruzyně, které odbaví přes 10 milionů cestujících za rok, a více než 5 000 lidí pracuje přímo v jeho v oblasti.
Mezi Prahou a Kladnem sice existuje trať, takzvaná Buštěhradská dráha, je ale jednokolejná, neelektrizovaná a má omezenou rychlost. S nadsázkou lze říct, že nevyhovující železniční spojení Kladna s Prahou zaznamenalo poslední velkou modernizaci v 60. letech 19. století, kdy bylo přestavěno z koněspřežné dráhy na parní provoz…
„Dopravní problémy se koncentrují především v městských aglomeracích. Podíl hromadné dopravy k dopravě individuální byl na počátku 90. let přibližně 80:20, v současné době je zhruba na úrovni 50:50. Propojení systémů městské, příměstské a regionální dopravy není na dostatečné úrovni,“ říká náměstek ministra dopravy pro strategii, veřejnou dopravu a ekologii Petr Šlegr. Podle něj je vedle železničních koridorů prioritou kvalitní příměstská a městská doprava a zapojení železnice do integrovaných dopravních systémů. „Kromě infrastruktury je také potřeba zásadně modernizovat vozový park – v současnosti na něj můžeme z regionálních operačních programů čerpat 245 milionů eur,“ dodává P. Šlegr.

Metro i železnice

Modernizaci trati Praha – Kladno před časem zablokovali radní Prahy 6, kteří odmítli, aby přes území klidné městské části vedla dvoukolejná trať. Jako hlavní argument sloužilo plánované protažení metra z Prahy na Ruzyň. Po vášnivých diskusích, zda je vhodnější dopravu na letiště řešit metrem, či železnicí, vypracovala a.s. Metroprojekt Praha srovnávací studii, která jednoznačně potvrdila železniční variantu jako výhodnější. V rovině absolutní výhodnosti jednotlivých kritérií metro dosáhlo 44 procent úspěšnosti železnice.
Zatím to vypadá, že se postaví obojí -levnější železnice i dražší metro. Ukázalo se totiž, že služby obojího najdou uplatnění. Tuto tendenci potvrzuje i hejtman Středočeského kraje Petr Bendl: „Jasně jsme deklarovali, že chceme prodloužení metra i výstavbu rychlodráhy. Tyto dva projekty se navzájem nevylučují. Z Kladna do Prahy a opačně jezdí každý den obrovské množství lidí a prioritou je, aby využívali především dráhu. Železnice navíc umožňuje převážet zboží a na železniční projekty také můžeme – na rozdíl od Prahy – žádat o dotace z Evropské unie.“

Tři etapy najednou

O projektu se mezi lidmi mluví jako o rychlodráze. Parametry pro rychlodráhu jsou ovšem technicky zásadně odlišné od současně projektované podoby železničního spojení. Proto je dnes spojení Praha – Kladno prezentováno pojmem modernizace trati. Její výstavba se bude odehrávat ve třech etapách.
První začne na Masarykově nádraží, následuje podpovrchová stanice Vltavská, úplně nová stanice Výstaviště a podzemní zastávka Hradčanská (místo současného dejvického nádraží). Odtud trať pokračuje několika zastávkami do stanice Ruzyně, kde odbočí větev na letiště. Na této větvi bude i velmi důležitá zastávka na Dlouhé míli, kde se plánuje jednak záchytné parkoviště (P+R) pro ty, kteří dojíždějí ze severozápadních Čech, ale také přestup mezi železnicí a autobusy. Pro Středočechy bude zajímavá především druhá etapa, která bude kopírovat trasu současné železnice. Na asi 20 kilometrů dlouhém úseku se bude nacházet devět stanic a zastávek. Stávající stanice Hostivice, Kladno a Kladno Ostrovec a zastávky Pavlov a Kladno-město budou zmodernizovány. Vzniknou dvě zbrusu nové zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd. Stanice Jeneč bude přesunuta do nové polohy. Jako náhrada za rušenou stanici Unhošť bude zřízena zastávka Malé Přítočno.
V závěrečné etapě by mělo dojít k takzvanému zakruhování letiště. Jedná se o spojení koncové stanice Praha letiště obloukem okolo Jenče do Hostivic s odbočkou do stanice Jeneč. Tím se letiště napojí na pražské hlavní nádraží tzv. Pražským Semmeringem přes Prahu-Jinonice pro dálkovou dopravu. To mimo jiné umožní jízdu vlaků z Prahy do Kladna přes letiště.
Výstavba první etapy potrvá zhruba tři roky a celkové investiční náklady (včetně pořízení nových vozidel) budou činit cca 13,5 miliardy korun. Odhadované investiční náklady druhé etapy se pohybují okolo 4 miliard korun. Aby mohl být zahájen provoz na letiště i do Kladna najednou, bude druhá etapa probíhat v koordinaci s etapou první.

Půl hodiny do centra

„V tuto chvíli je potřeba, aby Ministerstvo dopravy vzalo modernizaci trati jako zásadní prioritu a stalo se tahounem celého projektu. Střední Čechy při sebevětší vůli nemohou takovým tahounem být. Jsme a chceme být partnerem Ministerstva dopravy, České správy letišť, Prahy a dalších zainteresovaných subjektů,“ říká středočeský hejtman Petr Bendl.
„Jsme ve fázi zpracovávání informací pro územní rozhodnutí. Souběžně připravujeme detailní dokumentaci vlivu na životní prostředí pro EIA,“ popisuje současný stav projektu Pavel Mathé ze Správy železniční dopravní cesty.
Koncepce obsluhy letiště vlaky příměstské železnice vychází ze zkušeností z evropských metropolí, které mají v drtivé většině letiště obsluhována právě tímto způsobem. Vlak totiž nabízí větší rychlost, kapacitu a komfort než ostatní druhy MHD. Jízdní doba v úseku Praha – Ruzyně – Kladno bude pro zastávkové vlaky 22 min, pro rychlíky asi 10 minut. Navržená traťová rychlost je převážně 120 km/h, v budoucnu pro provoz naklápěcích jednotek až 145 km/h.

Zdroj: Mladá Fronta Dnes 29.6.2007