18. 8. 2008

Desítky tisíc lidí, kteří pravidelně využívají Masarykovo nádraží a obávají se jeho zrušení, mohou být klidní.

Petra Kolínská Podle plánů, jak by měly probíhat jednotlivé etapy proměny v této lokalitě, bude Masaryčka minimálně dalších 10 let v plném provozu.
Bude plně fungovat až do doby, než by její funkci plně převzalo nové řešení v oblasti hlavního nádraží, ujistil šéf Útvaru rozvoje hlavního města (ÚRM) Bořek Votava. Dopravní koncepce, která by řešila vlakové spojení s okolními obcemi, počítá s přesunutím kapacity nejstarší pražské železniční stanice z větší části do tunelu v blízkosti hlavního nádraží. To se má v budoucnu stát nádražím centrálním.
Přestavba nepotřebných budov Masarykova nádraží by začala podle odhadů ÚRM až po roce 2012. „Zhruba dva roky by probíhala změna územního plánu a následující dva roky územní rozhodnutí a stavební povolení,“ uvedl Votava.
Nejpravděpodobnější variantou je, že neprůjezdné Masarykovo nádraží nahradí koleje v podzemním tunelu centrem města, které by propojily tratě vedoucí ze všech směrů. Úpravy by měly ulevit přetíženým přestupním stanicím metra.
Obce o spolehlivou dopravní vazbu s metropolí nepřijdou. „Garantujeme, že by Masarykovo nádraží fungovalo v plném provozu až do doby, kdy by jeho funkci převzalo nové tunelové řešení v oblasti hlavního nádraží. Zároveň by v centru vznikly tři nové vlakové zastávky – Florenc, Opera a Karlovo náměstí, které mají být dopravní alternativou k metru,“ uvedl Votava. „Cílem je posílit význam veřejné dopravy v centru, která je do budoucna ekologičtější, úspornější a vhodnější i z hlediska lidského zdraví a památkové péče o historické jádro než doprava automobilová,“ řekl vedoucí odboru infrastruktury ÚRM Marek Zděradička.
Na území, kde jsou jedny z nejlukrativnějších pozemků v centru města, by měly podle nového územního plánu stát nejspíš nové byty. Zástavba má revitalizovat prostor, kde jsou dnes zanedbané budovy.
„Architektonicky významné budovy nádraží zůstanou zachovány, lze je různými způsoby zakomponovat do nové zástavby,“ ujistil šéf ÚRM.
„Územní plán majiteli pozemku, tedy Českým drahám a Správě železniční dopravní cesty, umožní, aby se staré domy mohly zbourat a přestavět. Je to prevence, aby zde nevznikly například věžáky,“ zdůraznil Bořek Votava.
„Hlavním důvodem přesunutí kapacit Masaryčky na hlavní nádraží je snaha města zvýšit podíl vlaků na hromadné dopravě a umožnit výstavbu železnice na letiště Ruzyně a do Kladna,“ řekl Zděradička.
Středočeský kraj ale ústy svého mluvčího vyjádřil obavy, jestli plány radních nezdrží výstavbu rychlodráhy na Ruzyni, která má končit právě na Masaryčce.
„Záměr připravovaného železničního spojení na letiště a do Kladna není v rozporu s představami na přestavbu Masarykova nádraží ani výhledového řešení s tunelem pod Prahou. Naopak město podpisem pod deklaraci o stavbě železnice na letiště vyjádřilo projektu rychlodráhy podporu,“ sdělil k tomu Votava.
Stejně argumentují i pražští zelení, kteří myšlenku přesunutí dopravy na hlavní nádraží podporují. „ODS to pouze prezentovala od špatného konce. Celá věc je o tom, že když se podaří nalézt vhodné propojení kolejí, přestane mít slepé nádraží pár metrů od hlavní stanice smysl. Pak není důvod najít zde rozumné řešení k využití prostoru,“ řekla Právu Petra Kolínská (SZ) z dopravního výboru magistrátu.

Autor: Karolina Kudynová

Zdroj: Právo 16.8.2008