20. 5. 2009

Na silnicích v hlavním městě se začíná objevovat nové značení, které ukazuje kolařům nejvhodnější trasu

Lidé, kteří jezdí metropolí na kole, to budou mít zase o něco snazší. Dostali totiž bonus v podobě uvolnění některých vyhrazených pruhů pro autobusy. Nově tak získají větší prostor pro jízdu a více bezpečí například Na Popelce v Praze 5, nebo Na Jetelce ve Vysočanech. Na vybraných komunikacích tak mohou po autobusech a taxi jezdit také cyklisté.

Petr Štěpánek„V naší zemi jsme s největší pravděpodobností první, ale ve Vídni či Bruselu, kterým se chceme z hlediska cyklistiky postupně vyrovnat, to už funguje desítky let,“ sdělil radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ), který sám po Praze na kole cestuje.

Podle odhadu společnosti Ropid, která organizuje pražskou integrovanou dopravu, se jedná o uvolnění téměř dvou kilometrů vyhrazených pruhů. Jedná se zatím o první etapu a podle konkrétních podmínek lze předpokládat další rozšíření. „Společné využití pruhů pro autobusy a cyklisty je léta osvědčenou praxí například v Londýně. Město zde zvýhodňuje nemotorizovanou dopravu a MHD. Jízdní kolo je v tomto případě v městském prostředí rychlejší než osobní automobil,“ pokračoval Petr Štěpánek.

Více bezpečí

Někteří cyklisté mají obavy, aby je řidiči MHD a taxikáři ve vyhrazených pruzích respektovali. „Bojím se, abychom se nestali terčem některých řidičů autobusů, jimž bude naše jízda ve vyhrazeném pruhu vadit,“ řekl Aleš Borovanský, který na kole jezdí skoro každý den. Radní Štěpánek na to reagoval s tím, že k takovým věcem by v žádném případě nemělo docházet. „Už jsem odeslal dopis řediteli dopravního podniku, aby byli řidiči MHD o změně informováni a proškoleni,“ řekl.

Místa budou řádně označena svislými i vodorovnými značkami. „Pro cyklistu znamená uvolnění těchto pruhů naopak více bezpečí, klidu i místa pro jízdu. Navíc pokud to nevyzkoušíme, nepoznáme, že to funguje,“ řekl Pavel Polák, šéf komise magistrátu pro cyklistickou dopravu.

Polák upozornil ještě na jednu novinku pro cyklisty. „Na komunikace začínáme postupně umisťovat nové piktogramy. Jedná se o takzvaný cyklopiktokoridor, je to sice hrozné slovo, ale jde o jednoduchou věc. Na silnice budeme vyznačovat dvě bílé šipky, nad nimiž bude vyobrazen cyklista. Pro člověka, který tudy pojede, to bude znamenat, že tato cesta je pro něho nejvýhodnější a pro řidiče to zase bude upozornění, že v místě se mohou pohybovat lidé na kolech,“ doplnil Polák. Všechny novinky mají zvýšit počet cyklistů v Praze, a popřípadě tak snížit počet aut. „Jisté je jedno, že čím více budou lidé jezdit na kolech, tím více s nimi budou řidiči aut počítat a doprava bude bezpečnější,“ uzavřel radní Štěpánek.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 20.5.2009