17. 2. 2011

Pražští zelení zpochybňují investiční cíle velké koalice vedené Bohuslavem Svobodou. Nejzávažnější pochybení vnímají v oblasti dopravy, která odčerpává drtivou většinu městských financí. Místo investic do veřejné dopravy veřejné prostředky míří do často zbytečných silnic.

K rozpočtu na rok 2011 se vyjadřuje předseda pražské SZ Petr Štěpánek: „Zatímco v kapitole Doprava jde na Blanku a související stavby  přes 4,5 miliardy Kč, v ostatních položkách se razantně šetří. Chodcům i motoristům na zvýšení bezpečnosti musí stačit v projektu BESIP 35 miliónů korun. Smůlu mají cestující veřejnou dopravou, cyklisté a ti, kteří jsou postiženi hlukem z dopravy. Metrostav si z města dělá dojnou krávu.“ 
„„Tunel, který do rozpočtu dělá stavba Městského okruhu, je zřejmě bezedný. Rozpočet na rok 2011 počítá s 22 miliony na projektovou přípravu severovýchodní části okruhu směrem do Libně, na Jarov a do Maleššic. Utrácet za detailní projektovou přípravu pro tyto úseky nemá v tuto chvíli smysl, protože u nich nebyl dokončen proces posuzování vlivů na žživotní prostředí. Potřebnost těchto staveb je přitom pochybná. Dosavadní studie naopak ukazují, žže bez opatření typu mýtného či nízkoemisních zón přivedou do centra Prahy tisíce nových automobilů, zvýšší hluk a znečištění ovzdušší,“ říká první místopředseda pražských zelených Ondřej Rut.“
Snížení výdajů na prospěšné záměry se mj. týká projektu Bezpečné cesty do školy v rámci BESIPu, kde by šlo jen na opatřeních v okolí škol a školek pro bezpečnost dětí smysluplně proinvestovat 250 miliónů korun. Město letos pokryje něco málo přes desetinu potřebných prostředků. Spořit se bude i na cyklotrasách. Zatímco v posledním proúčtovaném roce 2009 se na území města investovalo do cyklodopravy skoro čtvrt miliardy korun, pro rok 2011 Svoboda a spol. počítají s pouhými 30 milióny. 
„Fakticky se jedná o návrat před rok 2006, kdy rozpočet pokryl sotva údržbu stávající sítě. Přitom cyklisté dojíždějící v Praze za prací a do školy šetří veřejné prostředky hned několikrát. Při výstavbě je pořízení cyklostezky nesrovnatelně levnější než u běžné komunikace, cyklista navíc neznečišťuje ovzduší a šetří tak městskou i státní kasu ve výdajích na životní prostředí a potažmo zdravotnictví,“ říká zastupitel Městské části Praha 8 a člen vedení pražské SZ Petr Vilgus.
V oblasti protihlukových opatření počítá protihlukový plán Prahy se stavbami za více než 4 miliardy korun. Do rozpočtu se vešlo pouhých 25 milónů korun a město nehodlá financovat ani stavbu, kterou mu nařídil soud – odhlučnění ulice 5. května. Přitom by stačilo postavit lehký tunel z polykarbonátu v délce přes 800 metrů za 185 miliónů korun. Obdobná částka bude třeba na zakrytí ulice Spořilovská pro ochranu místních obyvatel před kamiony.
Město podle velké koalice v roce 2011: a podle zelených:
tunel Blanka a MO 4,5 miliardy prostředky pro úspornou variantu
BESIP 35 miliónů 250 miliónů
cyklostezky 30 miliónů 250 miliónů
protihluk celkem 25 miliónů 400 miliónů
 z toho 5. května  5 miliónů 185 miliónů (nařízeno soudem!)
 Spořilovská 0 150 miliónů
„Způsob, jakým město ignoruje bezpečnostní a zdravotní aspekty dopravy je alarmující. Každoročně zemřou v hlavním městě na následky nehod a zdravotních komplikací ze znečištění ovzduší stovky až tisíce osob včetně dětí. Město ignoruje i protihluková opatření nařízená soudem,“ kritizuje vedení města v čele se „zimním primátorem“ Svobodou předseda pražských zelených a bývalý radní pro životní prostředí Štěpánek.
Kontakty:
Petr Štěpánek, 724 112 729
Ondřej Rut, 737 431 945
Petr Vilgus, 602 807 082