26. 3. 2020

V Evropě sílí volání po utlumení letecké dopravy, ať už přímo nebo zrušením jejích daňových privilegií, neodpovídajících jejím dopadům na životní prostředí. V této situaci vláda ANO a ČSSD s podporou komunistů koncem loňského roku oznámila plán investovat až 55 miliard korun do zdvojnásobení kapacity pražského letiště.

Ještě pikantnějších rozměrů nabyla mezinárodní letecká doprava v počátcích koronavirové epidemie, kdy evropské nebe křižovaly tisíce letadel téměř bez pasažérů, pouze kvůli snaze aerolinek udržet si výhodná časová okna v rozvrzích letišť. Tato klimaticky nákladná anekdota nám opět připomíná, že samo sebe toto dopravní odvětví „do latě“ nepostaví.

Plány na rozšíření letištěí neohrožují jen veřejný rozpočet a klidný život obcí v sousedství ruzyňského letiště. Prostřednictvím invazivního turismu, který blízkost letiště do hlavního města přivádí, dopadají i na velkou část obyvatel Prahy a okolí. Ti už při 8 milionech turistů navštěvujících ročně Prahu pociťují, kterak negativní dopady turistického provozu začínají převažovat nad těmi pozitivními.

Centrum Prahy, vylidněné napřed od stálých obyvatel a v těchto týdnech zcela nečekaně i od turistů, se může za pár měsíců opět naplnit k prasknutí a další letištní ranvej je k tomu potřeba ze všeho nejméně. Zelení iniciovali výzvu „55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?“ s podtitulem „Letiště nebourat, nerozšiřovat!“, kterou podporuje celá řada dalších subjektů.

Spolupředseda pražských Zelených Vít Masare k tomu říká: „Pokud by se vláda občanů zeptala, sotva by získala širší podporu pro tak krátkozraký projekt. Čelíme řadě velkých hrozeb a problémů, kde peníze chybí. Nemožnost cestovat ani nedostatek turistů v Praze dlouhodobě problém není. Dopady koronavirových omezení budou stát miliardy, vláda nezvládá chránit krajinu a lesy před suchem, modernizace energetiky a železnice je tak špatná, že už nyní Česko nezvládá plnit své klimatické závazky. Masový turismus v posledních letech tlačil na obyvatele Prahy dvakrát víc než před deseti lety. Na perifériích Česka mezitím chybí peníze i na kvalitní výbavu základních škol. Miliardy na zvyšování kapacity letiště problémy neřeší, ale zhoršují. Investujme do budoucnosti, ne do luftu!“

A podporovatelé k tomu dodávají:

  • „Kromě potenciálního ekonomického prospěchu pro turistický byznys nám další runway nepřinese nic moc pozitivního. Naopak, zhorší kvalitu života nejen v Suchdole nebo v Praze 6, ale také ještě posílí overturismus v centru Prahy. Investujme finanční prostředky raději do výstavby vysokorychlostní železnice, kde zaostáváme o desítky let!“ (Václav Hampl)
  • „Plán postavit paralelní dráhu, která bude o 1,5 km blíže centru Prahy, je zřejmě světový unikát – nevím o jiném městě, které by chtělo rozšiřovat letiště směrem ke svému středu.“ (Igor Helekal)
  • „Suma sumárum, zaplatíme 55 miliard a za to dosáhneme zásadního zhoršení kvality našeho života. Tomu říkám jedinečný investiční plán kategorie lose-lose!” (David Smoljak)
  • „Náklady na projekty letiště Berlín a nádraží Stuttgart 21 se mnohanásobí a dokončení je v nedolednu. Nevznikly totiž na základě reálné potřeby obyvatel či regionů, ale na základě ekonomického lobingu a politických rozhodnutí. Poučíme se od sousedů?“ (Andrea Seelich)
  • „Nápad rozšiřovat letiště je pozůstatkem myšlení, které už do současné doby nepatří.“ (Petra Hůlová)

Petici proti záměru na rozšíření letiště můžete podepsat na: www.55miliard.cz

Fotografie:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prago-Ruzyně,_flughaveno,_el-aera_vido,_7.jpeg