17. 12. 2009
Zastupitelstvo hl. m. Prahy bude dnes schvalovat vydání Zásad územního rozvoje (ZÚR) a jejich hodnocení na životní prostředí a veřejné zdraví. Zelení kritizují proces přípravy, kdy se Zásady schvalují až po projednání konceptu územního plánu a přitom mu měly předcházet. K Zásadám se také sešla celá řada připomínek a námitek, které měly být vypořádány na veřejném projednání. Samotný obsah Zásad územního rozvoje pak potvrzuje stávající neudržitelný rozvoj města.
Tisková zpráva Klubu zastupitelů SZ v ZHMP ze 17.12.2009
Životní prostředí v Praze se průběžně zhoršuje, dochází k nárůstu dopravy, hluku a znečištění ovzduší. Podle poslední srovnávací studie z 8. 12. 2009 se Praha umístila na 24. místě ze 30 posuzovaných evropských metropolí a patří tak ke špinavým městům Evropy.1
Zásady územního rozvoje mají stanovit podmínky a limity pro další růst Prahy i pražského regionu. To se však nestalo a Zásady územního rozvoje jen potvrzují stávající trendy a projektové záměry, aniž by stanovily z hlediska ochrany životního prostředí a veřejného zdraví potřebné limity dalšího růstu. Také hodnocení vlivů na životní prostředí je nedostatečné. Upozornilo na to Ministerstvo životního prostředí ve svém stanovisku k hodnocení vlivů na životní prostředí, kdy formulovalo doporučení týkající se např. trasy městského okruhu,2 které se však Praha rozhodla ignorovat.
Projektové záměry nebyly posouzeny ve variantách, nebyly zohledněny možné vlivy na různé složky životního prostředí ani jejich kumulativní vlivy. U záměrů, které budou mít negativní dopad na životní prostředí i zdraví Pražanů, nebyly formulovány návrhy, jak tyto negativní vlivy zmírnit. Příkladem je záměr rozšíření letiště Praha – Ruzyně, který bude mít významný negativní vliv na ovzduší a mikroklima. K žádnému stanovení podmínek a limitů pro další růst letiště (typu omezení nočních letů, stanovení maximální kapacity přepravených pasažérů apod.) nedošlo.
Zuzana Drhová, zastupitelka hl. m. Prahy a členka výboru územního rozvoje k tomu řekla: „Považujeme za nepřijatelné, aby Zásady územního rozvoje nebyly dostatečně vyhodnoceny z hlediska znečištění ovzduší a hluku a aby se plánovaly ve městě dopravní stavby, které povedou přes území, které je už dnes zatíženo hlukem a znečištěním ovzduší nad zákonem povolené limity.“
1 Green City Index, 8. 12. 2009, http://w1.siemens.com/press/en/events/corporate/2009-12-Cop15.php
2 Požadujeme doplnit takto: respektovat v úseku Ruzyně – Březiněves závazné požadavky EU na transevropskou silniční síť TEN-T a závěry posouzení vlivů tohoto úseku na životní prostředí obsažené ve Stanovisku o hodnocení vlivů podle § 11 zákona č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona č. 132/2000 Sb. – Č.j.: NM700/1327/2020/OPVŽP/02 e.o ze dne 30. dubna 2002 cit.: „Z hlediska vlivů na životní prostředí doporučujeme realizaci varianty Ss, kterou považujeme v dlouhodobém horizontu za vhodnější. Varianta J je krajním řešením, jehož realizaci lze připustit v případě, že projednání konceptu územního plánu velkého územního celku Pražského regionu vyloučí možnost realizace varianty Ss“;