25. 11. 2008
Ropid chystá rozsáhlé změny v autobusové dopravě na jihu města, obyvatelé protestují
Ulevit přetíženým linkám, omezit nutnost cestovat přes centrum, zlepšit dopravu přes Vltavu. To jsou hlavní cíle, které organizátor pražské hromadné dopravy Ropid sleduje rozsáhlou změnou autobusových linek.
Revoluce chystaná na jaro 2009 v Praze 4, 11 a 12 se ale nelíbí místním lidem ani představitelům městských částí. Návrh Ropidu právě připomínkují zastupitelstva. Podle jeho původního znění by v březnu změnilo trasy nebo zaniklo více než třicet autobusových spojů.
„Chceme reorganizovat linky tak, abychom posílili ty dlouhodobě přetížené autobusy a naopak například prodloužili intervaly na linkách, jimiž jezdí málo cestujících. Pro lepší organizaci autobusové dopravy proto zavedeme takzvané páteřní linky,“ uvedl mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.
Páteřní linky by měly zajišťovat kloubové autobusy v co nejkratších intervalech, které pojedou v hlavních směrech, tedy především ke stanicím metra. Ostatní linky by měly cestující spíše přibližovat na zastávky páteřních spojů. Svážely by cestující zejména ze sídlišť, jako jsou Modřany, Lhotka nebo Kamýk, které nemají jiné spojení k metru.
„Chceme také posílit linky, které spojují Prahu 4 a 5. Nyní, když se lidé chtějí dostat na druhou stranu Vltavy, jedou obvykle na I. P. Pavlova, kde přesedají na tramvaj. Křižovatka tam je natolik přetížená, že se tam další tramvaje už jednoduše nevejdou,“ vysvětlil Drápal.
Ačkoliv zkracování intervalů většina cestujících vítá, na některých linkách zřejmě příliš nepomůže. „Podstatným problémem je to, že autobusy hromadné dopravy nemají na mnoha místech přednost. Například na křižovatce u krčské nemocnice nebo na Barrandovském mostě. Ani kratší intervaly tady nepomohou. Měly by se spíše hledat cesty, jak autobusy zvýhodnit,“ domnívá se zastupitelka Prahy 4 Iva Kotvová (SZ). Tamní zastupitelstvo projedná návrhy Ropidu na změny dopravy 18. prosince. V potaz bude brát i několik dílčích petic, které sepsali místní obyvatelé proti rušení některých autobusových linek.
O plánu Ropidu na změnu autobusové dopravy na jihu města jednali také radní dvanácté městské části. Ti podle slov starosty Petra Hány (ODS) vítají plánované posílení linky 139, která spojuje Modřany s Kačerovem, Budějovickou a Želivského. Vidí ale potíže v ostatních spojích.
„Rozhodně by se měla posilovat linka 253, která jediná jezdí z Modřan přímo směrem na Prahu 5, na Smíchovské nádraží a která nyní kapacitně naprosto nestačí,“ řekl Hána. Podobné je to podle něj i s linkou 165, která vede z Radotína na Jižní Město. Ta sice neslouží většinou jako doprava za prací, podle starosty ji ale přesto využívá velké množství lidí při cestování za příbuznými a přáteli.
„Obáváme se, že změna bude znamenat obrovský zmatek. Jezdí tu tradiční spoje, lidé jsou zvyklí, kam jede které číslo autobusu. Zvláště pro starší lidi asi bude velmi složité se v novém systému zorientovat. Nezdá se nám právě šťastné tolik spojů rušit nebo jim měnit trasy,“ dodal starosta Prahy 12.
Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala by mělo být kolečko připomínek dokončeno nejpozději do konce ledna. Nový systém dopravy by měl začít fungovat od 1. března.
Autor: Jana Háková
Zdroj: Lidové noviny 24.11.2008