2. 10. 2009

Metro představuje rychlý a pohodlný způsob dopravy po městě, je nepostradatelné i co se týče přestupu na linky povrchové dopravy a při nemožnosti výstupu na velkých přestupních stanicích se cesta několikanásobně protahuje. Mnozí jej však nemohou plně využít, protože v 25 z 57 stanic chybí bezbariérový přístup. Problém přístupnosti metra se přitom netýká jenom osob s tělesným postižením, ale také rodičů s malými dětmi a seniorů. Zelení prosazují, aby se každý rok zpřístupnila alespoň jedna starší stanice metra.

Tisková zpráva Klubu zastupitelů SZ v ZHMP ze dne 17. 9. 2009

Karel JechPoslední bezbariérová úprava metra se realizovala v roce 2006, v příštím roce by měla získat bezbariérovou úpravu stanice Národní. Pokud budeme postupovat tempem jedna stanice za 4 roky, získáme bezbariérové metro za sto let.
„Bezbariérové metro se musí stát jednou z priorit rozvoje veřejné dopravy ve městě. Situace je opravdu vážná – například na území Prahy 2, kde jsou stanice všech tří linek metra, není ani jedna bezbariérová, a to přesto, že je mezi nimi I. P. Pavlova – nejvytíženější stanice ve městě. U této stanice je druhý východ potřeba i z bezpečnostních důvodů“ uvedl člen ZHMP Karel Jech.

Petra KolínskáČlenka dopravního výboru ZHMP Petra Kolínská k tomu uvedla: „Při financování těchto úprav by město mělo aktivně spolupracovat se soukromými investory. Komerční projekty u stanic metra Chodov, Anděl, Karlovo náměstí nebo Náměstí Republiky jsou promarněnou příležitostí, ale další projekty jsou před námi. Město by mělo v případě velkých komerčních projektů v bezprostřední blízkosti metra aktivně požadovat od developerů finanční příspěvek na bezbariérové úpravy stanic.“

Zelení na jednání zastupitelstva navrhli, aby městská rada předložila do konce roku harmonogram zpřístupnění stanic metra pro období 2010 –2020 a návrh financování těchto úprav. Návrh byl ale hlasy ODS zamítnut.

Příloha:
Z materiálu předložených zástupci neziskových organizací poskytujících služby osobám upoutaným na vozíček vyplývá, že nejdříve by měla proběhnout úprava v těchto stanicích:

1. Můstek A, B – je poslední nepřístupnou přestupní stanicí
2. I. P. Pavlova – nejvyužívanější stanice dle výzkumu DP Praha, studie vypracovaná od Metroprojektu pro Prahu 2
3. Kačerov – v souvislosti s výstavbou bezbariérového vlakového nádraží
4. Háje – stanice slouží pro dopravní obslužnost přilehlých oblastí
5. Anděl – velmi důležitý přestup na povrchovou dopravu, dle DP jedna z nejvyužívanějších stanic
6. Hradčanská – v souvislosti s výstavbou bezbariérového vlakového nádraží
7. Palmovka – přestup na povrchovou dopravu a dopravní obslužnost přilehlých oblastí, chystaná výstavba v těsné blízkosti stanice s přestavbou autobusového nádraží
8. Náměstí republiky – v okolí se nachází několik důležitých míst pro lidi s postižením