25. 6. 2018
Ondřej Mirovský je spolupředsedou Strany zelených v Praze, místostarostou Prahy 7 a nově také lídrem Zelených pro říjnové volby do Zastupitelstva hlavního města Prahy. Vzděláním přírodovědec, který strávil několik let v zahraničí, aby se již v roce 2006 stal zastupitelem Prahy 7 a v roce 2014 také zastupitelem hlavního města, odpovídal na otázky serveru Pražský patriot.
Byl jste zvolen za Zelené lídrem do magistrátních voleb, co nabízíte Pražanům?
Profesionální a odborné vedení hlavního města opřené o naše mnohaleté zkušenosti. Strana zelených není rozhodně jen o ekologii. Chceme zdravou společnost, fungující dopravu, slušnost mezi lidmi. Bohužel Praha dnes v některých oblastech zaostává ve svém fungování i rozvoji. Musíme jí vrátit, kam patří – na výsluní světových metropolí. Chceme, aby Praha byla městem pro všechny generace a všechny příjmové skupiny, příjemným místem pro život i pro práci.
Co to konkrétně znamená?
Praha má řadu vážných problémů. Jedním z nich je i krize v dostupnosti bydlení. Je způsobená krátkozrakostí uvažování našich předchůdců, kteří bez základní rozvahy prodali tisíce obecních bytů. Nyní Praha vlastní tak málo bytů, že není hráčem v dynamické bytové politice a horko těžko hledá byty pro učitele, policisty a kohokoliv dalšího. Magistrát musí stavět obecní byty, abychom měli alespoň nějaké dostupné bydlení pro lidi, kteří je potřebují.
Praha má být tedy podle Zelených developerem?
Ano, určitě, umíme stavět metro a nové tramvajové tratě, tak zvládneme i bytové domy. Pozemky jsou, finanční prostředky také, takže prostě stavme. Současně je potřeba stavět na různých místech Prahy tak, aby byla k dispozici pestrá nabídka bytů a také lokalit po Praze. Dokonce se nebojíme uvažovat o variantě dohod s developery, že například u větších projektů bude uzavřena dohoda nejenom o tom, jak např. bude vypadat okolí nové projektu, ale také o prodeji části bytů do vlastnictví města. To je možná ještě rychlejší cesta, než vlastní projekty.
Zelení a dohody s developery? To je novinka, s těmi přeci spíše bojujete, ne?
To jsou přesně ty mýty kolem nás. Podívejme se například na mou domovskou Prahu 7. Tam jsem od roku 2014 místostarostou a staví se u nás o sto šest. Děláme totiž reál politiku města, kam patří fakt, že se ve městě staví a my vytváříme kompromis mezi zájmy developera a zájmy obyvatel. A to se nám daří. Developeři vědí, do čeho jdou a obyvatelé ví, že myslíme na organické zapojení nových projektů do původní zástavby. S developery se nemá bojovat, ale mluvit, tvrdě jednat a hledat kompromis přijatelný pro všechny. A to se nám daří.
Co považujete za další úspěchy Zelených v Praze?
Myslím, že je toho hodně. Vedle kultivace městského prostředí jsme například dramaticky zredukovali počet heren v Praze, zlevnili jsme hromadnou dopravu a podařilo se nám do ní dostat více lidí. Daří se také plnit fond rozvoje dostupného bydlení, který jsme prosadili a ze kterého se budou stavět nové byty. A také jsme stáli u konce nevýhodné Opencard a přivedli na svět Lítačku. Na tom pracovali naši IT experti. Od roku 2006 pracujeme také v městských částech, kde se nám podařila celá řada dílčích úspěchů, ze kterých mají tamní obyvatelé radost. v Praze 4 máme starostu, v Praze 7, 8, 10 a 15 místostarosty a naše práce je vidět. Prahu zkrátka známe a rozumíme jí.
Vy sám jste místostarostou Prahy 7. S jakými problémy se potýká tato městská část?
Stejně jako prakticky u všech městských částí je to převážně doprava a parkování. Jsem velmi rád, že se nám problém s parkovacími místy daří řešit. V některých ulicích jsme odebrali jeden jízdní pruh a přidali tam parkování a prostor pro kola a funguje to, doprava je klidnější a rezidenti mají o trochu větší možnost zaparkovat. Za důležité považuji také bezbariérovost, aby Praha byla příjemným místem i pro handicapované spoluobčany. Daří se nám urychlit bezbariérové úpravy některých lokalit, chystáme například nové bezbariérové zastávky v ulici Dělnické a Milady Horákové. S ohledem na nekonečně průtahy při projektovaní a schvalování to považuji za malý zázrak.
Hovoříte hlavně o dopravě, to je vaše hlavní politická parketa, i když jste povoláním ekolog?
Pokud chcete v Praze udělat důležité kroky pro zlepšení stavu životního prostředí, tak je nutné se primárně věnovat dopravě. A tím se řídím. Život ve městě se bez dopravy – a to jak veřejné, tak osobní neobejde. Osobně prosazuji koncept sdíleného auta do každé rodiny. Zní to od zeleného politika možná nečekaně, ale je to tak. Chci se osobně zasadit o zásadní podporu sdílených aut, která budou dostupná jako alternativa vlastnit třeba druhé auto v rodině. Různé světové metropole již s tím mají pozitivní zkušenosti. Postupně to může začít fungovat i u nás. Vyčistit vzduch v Praze totiž neznamená zakázat osobní dopravu, ale pragmaticky lidem zefektivnit a zpříjemnit pohyb po městě. Stavět nové tramvajově tratě, změnit diesely v busech na CNG pohony, podpořit cyklisty i pěší. Potřeba je také železnice na letiště a současně se musí dokončit některé velké dopravní stavby a domlouvat s místními obyvateli optimální koridor pro stavbu okruhů. Praha je krásné město, o které se ale musíme pečlivě starat s citem pro historický kontext i budoucí potřeby.
https://www.prazskypatriot.cz/s-developery-se-nema-bojovat-ale-tvrde-jednat-rika-volebni-lidr-strany-zelenych-v-praze-ondrej-mirovsky/