21. 11. 2009
Každoročně se dostávalo z rozpočtu města na akce spojené s Bezpečností silničního provozu (BESIP) zhruba 30 až 40 milionů korun.
Při přípravě rozpočtu na příští rok je však u této položky nula, respektive byla tato položka vyškrtnuta. Peníze z BESIP přitom zajišťují například úspěšný projekt Bezpečné cesty do školy. Sdružení Oživení a Pražské matky nyní usilují o to, aby vedení města vrátilo zmíněnou položku zpět do rozpočtu.
Lepší přechody
Pomocí projektu se totiž ve spolupráci s odborníky, ale i školami, dělají různé úpravy, které mají dětem usnadnit cestu do škol, ale pomáhají i lidem omezeným v pohybu. Za šest let se ulehčil pohyb chodců na desítkách míst po Praze. „Jen namátkou se díky rekonstrukcím chodníků a přechodů zvýšila bezpečnost před ZŠ Sázavská či ve Slezské ulici v Praze 2. Tyto opravy získaly i velký kladný ohlas u veřejnosti,“ informoval Josef Gál, vedoucí odboru dopravy Prahy 2. „Požadavky všech městských částí na opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, se ročně odhadují na 70 milionů korun. Pokud ale město nedá peníze, nebude možné uskutečnit v podstatě nic,“ upozornila Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky. To, že v připravovaném rozpočtu peníze nejsou, potvrdil na jednání dopravního výboru magistrátu také jeho místopředseda Marcel Rückl (ODS). „Tato položka byla vyškrtnuta,“ sdělil. Jeho tvrzení však v e- mailové odpovědi vyvrací slova radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS).
Radní: Peníze budou
Radní napsal sdružení Oživení, že položka BESIP v rozpočtu bude a není třeba šířit poplašné zprávy. Už nenapsal, jak vysoká suma to bude. „Právě to je problém. V tuto chvíli nemáme možnost jakkoli ovlivnit tvorbu rozpočtu. Obávám se, že až se nám dostane návrh do ruky, už nebudeme mít příliš možností, jak do toho zasáhnout,“ uvedla pražská zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Tu vyjádření radního Šteinera trochu překvapilo, protože sama dostala od některých osob z magistrátu zprávu, že na BESIP peníze nebudou. „Chápeme, že dopravní rozpočet města je v současné krizové situaci napjatý. Věříme však, že nebude krácen na úkor toho nejšetrnějšího a nejlevnějšího způsobu městské dopravy, tedy pěší,“ doufá Johnová.
Autor: Lukáš Marek
Zdroj: Pražský deník 21.11.2009