22. 10. 2008
Cyklistika v hlavním městě přestává být pouze rekreační záležitostí malého počtu nadšenců. Nově se stává součástí pražské dopravy, která musí s koly jednoznačně počítat. Každý den využívají tisíce lidí kolo na cestu do práce. S každou další vybudovanou stezkou či trasou toto číslo roste
Co ukázalo sčítání
Město před časem počítalo cyklisty současně na 66 místech v Praze. Sčítalo se hlavně ve všedních dnech, aby se lépe podařilo zachytit cyklistickou dopravu za účelem dojíždění do zaměstnání, školy a podobně. Nejoblíbenější je stezka ze Zbraslavi k Mánesu.
Po cyklotrase A2 k Podolskému nábřeží v intervalu od 7 do 20 hodin projelo v pracovní den 1116 cyklistů, v neděli ještě o dvě stovky více. Oproti loňskému roku se zvedl o více než 100 procent počet cyklistů hned v pěti lokalitách, Korunní, Křižíkova, Letenské sady, Modřanská rokle a Slezská.
„Stejně jako v západoevropských městech, i v Praze se cyklistika posouvá od rekreace k plnohodnotné dopravě,“ uvedl Petr Štěpánek (SZ), radní pro oblast životního prostředí.
Radní Štěpánek také informoval o tom, že cyklista dojíždějící za prací po městě například dvacet kilometrů, ušetří denně 1,5 litru pohonných hmot. Tisíce cyklistů tak ušetří tisíce litrů benzinu a nafty. Tím v podstatě významným způsobem šetří ovzduší Prahy a zlepšují životní prostředí.
Evidence kolařů není dokonalá
Sčítání cyklistů však není úplně přesné. Tvrdí to předseda komise pro cyklistickou dopravu Pavel Polák: „Sčítání je toporné a výsledky mohou být tak trochu chiméra.“
Právě proto je i on pro zakoupení přesných čítačů počtu cyklistů na určitých místech. „Potřebovali bychom nejméně 10, ale spíše až 20 těchto měřičů. Ty by nám pomohly zjistit přesné údaje. Poté bychom se o tato konkrétní čísla mohli opřít a lépe by se nám prosazovalo vybudování dalších stezek a tras,“ vysvětlil Polák.
V letošním roce se podařilo dokončit stavby více než sedmi kilometrů cyklotras, bezmála 13 kilometrů cyklostezek a přes 4,5 kilometru cyklopruhů.
Město podpoří jízdu na kole
Již na příští rok chystá město velkou propagační akci, která by měla podpořit cyklistiku v Praze. „Nejdříve jsme mysleli, že akci rozjedeme ještě letos, ale lepší bude, když se zahájí až na začátku další cyklistické sezony,“ řekl dále Pavel Polák. Přibližně v březnu by se tak mohla zahájit výstava o cyklistice v hlavním městě. Na ní by poté v dubnu či květnu navázalo vydání nových tiskových materiálů. V letácích by se mohl objevit ucelený přehled tras, stezek a pruhů a mnoho dalších informací, na nichž se ještě bude pracovat.
Právě pravidla provozu na cyklopruzích, stezkách a trasách jsou pro mnoho lidí velmi obtížná. I takové informace by mohl leták poskytnout. „Uvítám jakoukoli novinku, ale nejlepší je samozřejmě, když se zprovozní nějaká nová trasa,“ řekl cyklista Marek Pohořal ze Žižkova.
***
Stavby ukončené v tomto roce
Cyklotrasy:
A 2 – předlažba náplavek – 2,4 km
A 257 – Svépravice – Horní Počernice
– 1,05 km
Cyklotrasy Praha 11 – 3,45 km
A 251 – Lannova – 0,3 km
A1 – Malá Chuchle – Lahovice –
3,42 km
Cyklostezky:
Stezky Zličín – Sobín – 1,5 km
Malá Chuchle – Lahovice – 1,14 km
Sídliště Kamýk – 1 km
Dolní Počernice – 3 km
Lannova – 0,3 km
Cyklostezky Praha 11 – 5,9 km
Pozn: Některé shodné názvy tras a
stezek souvisí s vybudováním nových
stezek v linii tras.
Autor: Lukáš Marek
Zdroj: Pražský deník 22.10.2008