14. 5. 2009

Počet aut v ulicích Prahy se každým rokem zvyšuje. Jak si na tom stojí v porovnání s ostatními evropskými hlavními městy a zda dělá česká metropole dost pro to, aby motoristy z centra vytlačila, řekla Deníku zastupitelka a členka dopravního výboru na magistrátu za Stranu zelených Petra Kolínská.

Petra Kolínská* Každý 1,4 obyvatel Prahy podle průzkumu vlastní motorové vozidlo. Toto číslo navíc rok od roku roste. Jak to vypadá jinde v Evropě?

V počtu aut na počet obyvatel je Česko, potažmo Praha, už několik let rekordmanem. Předběhla Berlín i Londýn. Číslo, které jste zmiňovala, je však navíc jen počet registrovaných vozů. Vúvahu musímevzít to, že je v metropoli ve skutečnosti ještě více vozů. Lidé sem totiž dojíždějí například za prací i z jiných oblastí a měst.

* Čím je podle vás nárůst aut v Praze způsoben?

Nárůst aut v ulicích je trend, a to proto, že Praha tomuto trendu nijak nebrání. Město zaostává v opatřeních, která by motoristy od centra odrazovala. Chybí systém záchytných parkovišť na okrajích Prahy. Přestože vzniknout jich měly desítky, za poslední dva tři roky jsou vybudována dvě, a to navíc s omezenou kapacitou. Dalším krokemvedle je, že se podle informací z dopravního výboru úplně pozastavila příprava mýtného a nikdo neví proč.

* Motoristům se tedy po Praze jezdit vyplatí?

Především chybí preference MHD. Z některých míst se totiž skutečně časově víc vyplatí vzít si auto než čekat na tramvaj nebo autobus. Zářný příklad je spojení Prahy 5 a 6. Zatímco řidiči mohou automobilem projet Strahovský tunel a Mrázovku, veřejná doprava tudy nesmí a člověk pak putuje přes kopec, anebo musí metrem do centra a tam přestoupit. Proč diskriminují městskou hromadnou dopravu nechápu. Další podobnou ukázkou je potom spojení z Prahy 6 do Prahy 8. Žádná přímá linka totiž neexistuje. Je to otázka i samostatných jízdních pruhů pro autobusy. Ty sice chvilkově fungovaly o povodních, ale pak se zase vše vrátilo do starých kolejí.

* A auto navíc patří často i k bonusům pro zaměstnance…

Přesně tak. Firmám se totiž finančně vyplatí půjčit zaměstnanci auto, než mu kupovat celoroční kupon na MHD.

Autor: Lucie Boháčová

Zdroj: Pražský deník 14.5.2009