9. 6. 2009

Zavedení mýtného systému má v centru Prahy podle dosavadních propočtů snížit počet průjezdů vozidel o 20 procent. Například ve Stockholmu či Londýně, kde už mýtné několik let funguje, se podařilo snížit počet aut v centru dokonce o 30 procent.

Mýtné v Praze má být zavedeno na ploše veliké 8,5 kilometru čtverečních a v podstatě kopíruje Pražskou památkovou rezervaci. Platit by se mělo asi 120 korun ve všední den v době od 7 do 19 hodin. O víkendu a svátcích má být průjezd zdarma. Kromě zaplacení denního poplatku bude podle dosavadních plánů možné také platit týdenní mýtné (pět po sobě jdoucích dnů), měsíční (20 dnů) a roční (252 dnů).

„Samozřejmě připravujeme různé úlevy. Platit by neměla vozidla s modrým majákem, MHD či majitelé karet ZTP a ZTP/P. Slevy pak budou moci nárokovat rezidenti, tedy lidé žijící v oblasti, kde bude mýtné zavedeno,“ vysvětlil člen společnosti Deloitte, která systém připravuje.

Zklidnění dopravy

Petra KolínskáPrávě možnosti dlouhodobého zaplacení mýtného se ale zdálo nesmyslné například člence dopravního výboru hlavního města Petře Kolínské (SZ). „Řidič, který bude mít na rok zaplaceno, přece ztratí motivaci k tomu, aby do centra nejezdil,“ upozornila s tím, že právě zklidnění dopravy v centru je jeden z hlavních úkolů mýtného.

Zavedením mýtného v Praze se zabývala také Dopravní fakulta ČVUT. Její průzkumy upozorňují, že mýtné je zavedeno v několika evropských městech, například v Londýně, Trondheimu nebo Oslu. Motivací byla buď nutnost omezit individuální automobilovou dopravu, nebo zvýšení příjmů městské pokladny.
Obecně nejznámější je bezpochyby Londýn, kde bylo mýtné zavedeno v únoru 2003. Zde systém pracuje na bázi technologie automatického rozeznávání registračních značek bez nutnosti instalace palubní jednotky ve vozidle. Za dva roky došlo podle studií organizace Transport for London k omezení intenzity automobilové dopravy v centru města, což mělo za následek značné zlepšení kritické situace v dané oblasti. Pozitivní je rovněž zvýšení příjmů města. Vybrané finanční prostředky byly investovány do londýnského dopravního systému, konkrétně do městské hromadné dopravy.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 9.6.2009