9. 6. 2009

Zákon, který mýtné povolí, bude nejdříve za rok a půl. Systém má hodně trhlin. Nepomůže ani sto milionů korun

Mýtné budou řidiči v centru Prahy platit už od přelomu roku 2010 a 2011, tak na takový termín už mohou všichni zapomenout. Původní plány a sliby hlavního města totiž vzaly rychle za své. Přípravné práce na projektu se v současné době zastavily a nejméně jeden a půl roku se bude čekat na změnu legislativy, která by mýtné v Praze povolila. Další přípravy potrvají zhruba stejnou dobu, takže pokud půjde vše dobře, mýtné se do metropole může dostat nejdříve v roce 2013.
Přitom v rozpočtu letošního roku je na přípravy sto milionů korun, vše ale nasvědčuje tomu, že nebudou potřeba. Co bude s tak obrovskou sumou, která se z velké části letos nepoužije, zatím není jisté.

Zpoždění tak nahrává nejvíce řidičům, kteří jsou ve většině odpůrci mýtného. „Čím déle bude zavedení trvat, tím lépe. Určitě se mi nechce platit peníze za projíždění centrem. Hlavně, platit se má za nějaký komfort, určitě bych protestoval proti tomu, abych platil za to, že někde stojím v koloně,“ řekl řidič z povolání Vladislav Havel.
Mýtné by mělo být na přibližně 8,5 kilometru čtverečního v samotném jádru města. Lokalita zhruba kopíruje Pražskou památkovou rezervaci, tedy oblasti Hradčan, Malé Strany, Starého Města, Nového Města a Vyšehradu. .

Petra KolínskáNa tom, že je projekt v současné době takzvaně u ledu, se shodli i dva zastupitelé hlavního města a rovněž členové dopravního výboru Karel Březina (ČSSD) a Petra Kolínská (SZ), které Deník oslovil.

Březina: Vedení města začíná couvat

„Podle současné legislativy není možné mýtné v Praze zavést. Vedení města začíná od celého projektu couvat. Faktem je, že o mýtném by se mělo dál diskutovat a ve chvíli, kdy budou splněny všechny požadavky, nevidím důvod, proč systém neuvést do provozu,“ konstatoval Březina.
Podle jeho slov je také nutné dokončit Městský okruh, aby měli řidiči možnost zvolit jinou trasu než zpoplatněné centrum města. To je i v podstatě největší úkol mýtného, snížit počet aut v centru, jenže řidiči musejí mít nejdříve jinou možnost cesty.

„Zavedení mýtného podporujeme, ale je pravda, že podle oficiálního zápisu z jednání dopravního výboru vyplývá, že jsou přípravy pozastaveny. Určitě budu požadovat, aby se na toto téma co nejdříve začalo znovu jednat. Je potřeba dohodnout, jak bude projekt fungovat,“ sdělila Kolínská.
Zhruba do dvou týdnů by se mělo mýtné dostat na jednání rady hlavního města.
„Předložíme návrh na legislativní změny. Pokud ho rada podpoří, celý proces změn bude trvat zhruba 1,5 roku,“ potvrdil Ladislav Tobiáš z odboru informatiky magistrátu.

Jak to všechno bude fungovat?

Za tuto dobu by se mělo město dohodnout na tom, jak by vše mělo fungovat. Tedy pokud se bude věcí znovu zabývat a projekt nezavrhne. Následovat by mělo vyhlášení výběrového řízení na dodavatele a poté realizace.
„Nejdůležitější důvody k zavedení mýtného jsou zlepšení životního prostředí a ochrany kulturního dědictví, dále pak zlepšení dopravní situace v centru města. Ani u jednoho bodu nejsem zcela přesvědčen, že se po zavedení systému zásadně zlepší,“ řekl už dříve Březina.

V pracovních dnech 120 korun

V současné době je známa přibližná cena a časové rozmezí, ve kterém bude při vjezdu do centra města průjezd zpoplatněn. Řidiči mají platit 120 korun v pracovních dnech od 7 do 19 hodin.
Bez poplatku mají být víkendy a státní svátky. Zatím také není jasné, jakým způsobemby se mýtné platilo.
Uvažuje se o třech možnostech. Přes mobil či internet, samoobslužně či firmy prostřednictvím speciálních účtů. Pokud ale někdo nezaplatí, musí být město připravené a být schopné takový přestupek postihovat.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 9.6.2009