6. 2. 2008
Letenské sady jsou vyhledávaným místem k odpočinku, ale to se může brzy změnit. Výstavba městského silničního okruhu, respektive výjezdu z tunelu Blanka, který v roce 2011 propojí Malovanku s Pelc-Tyrolkou, se totiž roztáhne z písčité plochy pláně i mezi stromy.
Letná v roce 2010
Magistrát tudy chce vést dočasnou silnici, po níž by řidiči objížděli rozkopanou ulici Milady Horákové.
„Při výstavbě tunelu pod ulicí Milady Horákové zde bude omezen provoz a auta budou muset jezdit jinudy. Objízdná trasa se nyní projednává a měla by vést po jižní straně pláně,“ uvedl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která tunel staví.
Podle návrhů projektantů, které má redakce MF DNES k dispozici, by auta ve směru z centra nadále jezdila kolem stadionu Sparty, ve směru do centra pak po dočasné komunikaci z Badeniho ulice přes Letenskou pláň až na křižovatku Milady Horákové s ulicí U Sparty.
Autům musí ustoupit stromy
To by znamenalo, že řidiči budou projíždět v místech, kde se dnes Pražané prohánějí na bruslích nebo kde se na přelomu srpna a září koná každý rok zábavní festival Letní Letná. A je jisté, že k zemi půjde i několik vzrostlých stromů. Podle projektové dokumentace jich silnici stojí v cestě šestnáct.
„To je absolutně nepřijatelné,“ neskrývá vztek Ondřej Mirovský, koordinátor kampaně Zachraňme Letnou a zastupitel Prahy 7 za zelené.
„Nemohou šoupnout takovouhle silnici do sadů. Měli by se snažit najít objízdnou trasu v profilu ulice Milady Horákové, a ne tu nejlevnější možnou přes sady,“ upozorňuje Mirovský, který se nechce smířit s představou, že by Letenskou pláň proťala dvouproudá silnice s prakticky nekonečnou hradbou pomalu popojíždějících aut.
Pokud záměr podpoří radnice Prahy 7, silnice by se mohla začít stavět už v březnu. V červenci by se na ní objevila první auta a ta by tudy objížděla stavební jámu tunelu až do října roku 2010.
„S výstavbou silnice souhlasíme, protože šetrnější řešení neexistuje. Pokud chceme, aby budoucí okruh naší městské části odlehčil, musíme něco obětovat,“ řekl starosta Prahy 7 Marek Ječmének (ODS).
Silnice se dvěma jednosměrnými pruhy a chodníkem má být široká až 10 metrů. Řidiči by se na ni dostali z Badeniho ulice od izraelského velvyslanectví přes ulici Na Špejcharu, již by dělníci pro tyto účely rozšířili. Za tramvajovou smyčkou by auta pokračovala napravo, zajela by mezi stromy a pak obloukem pokračovala kolem stavební jámy budoucího sjezdu do tunelu. Podél pískové plochy by se pak vrátila k ulici Milady Horákové.
Ekologové navrhují, aby auta objížděla Letnou po nábřeží nebo přes Bubeneč Korunovační ulicí.
To by podle úředníků znamenalo ještě více ucpané ulice v Dejvicích, Střešovicích, na Strahově a na Malé Straně.
„Pokud řidiči zjistí, že Letnou neprojedou, změní svoje chování. Pojedou přes Chotkovy sady nebo Strahov, kde se tak dají očekávat kolony,“ uvedl náměstek ministra životního prostředí Petr Šlégr (SZ).
Podle dopravních odborníků magistrát příliš možností nemá. „Pokud nemohou zachovat všechny pruhy přímo v ulici Milady Horákové, pak je nutné postavit tyto pruhy jinde,“ míní Ladislav Bína z ČVUT. „Každé zúžení totiž přinese přehuštění okolních ulic. To by bylo po tak dlouhou dobu neúnosné,“ dodal.
Nová silnice povede sady údajně i proto, že se na Špejcharu plánuje výstavba Národní knihovny.
Nemůžeme žít ve vakuu
„Neprobíhá žádná diskuse a člověk se k takovým informacím dostane jen náhodou,“ zlobí se zastupitel Prahy 7 za Stranu zelených Ondřej Mirovský, který se angažuje v kampani Zachraňme Letnou.
O materiálu týkajícím se výstavby dvouproudové silnice vedoucí přímo Letenskými sady, jež má umožnit řidičům objet rozkopanou ulici Milady Horákové, se jednalo na magistrátu i na úřadu Prahy 7. Ale co možná nejtišeji. „Doufám, že radnice Prahy 7 nakonec stavbu nepovolí,“ dodal Mirovský.
Podle něj by měly úřady ve spolupráci s Metrostavem vést auta stavbou po provizorních mostech přímo na ulici Milady Horákové.
„To by ale stavbu mohlo prodražit o stovky milionů korun. Nemůžeme žít ve vakuu. Po dokončení tunelu se všechno dá do původního stavu,“ uvedl starosta Prahy 7 Ječmének.
„Stavba tunelu bude stát asi 30 miliard, takže stále nevidím důvod, proč by nemohli najít způsob, který by byl šetrnější k životnímu prostředí,“ oponoval Mirovský.
Magistrát přidal další argument. „Bylo by to složité a silnice by se musela neustále překládat. Nedokážu si představit, že by to řidiči, obyvatelé Prahy 6 a 7 a také cestující meziměstskými autobusy, které končí na Hradčanské, dokázali přejít v klidu,“ uvedl Miroslav Rajchart, vedoucí oddělení silničního správního úřadu magistrátního odboru dopravy.
Tramvaje po Letné nepojedou
Nejen řidiči si musí pomalu zvykat na to, že cestování přes Letnou se zkomplikuje. Také cestující, kteří jezdí po ulici Milady Horákové tramvajemi. Ani těm se totiž nevyhnou výluky a změny trasy.
„Provoz tramvají bude přerušen na několik týdnů,“ potvrdil mluvčí stavební firmy Metrostav, jež na Letné pracuje, František Polák.
Tramvajové vozy se budou otáčet couváním u budovy ministerstva vnitra na dočasné otočce. Mezi Hradčanskou a touto provizorní konečnou budou jezdit autobusy náhradní dopravy.
„Tramvajová výluka se dotkne i úseku od Prašného mostu k Hradčanské. Ale je předčasné říkat, kdy to bude. O všem se teprve jedná a neustále se to mění,“ dodal Rajchart.
Zdroj: IDNES, 5.2.2008