13. 8. 2010

Petra Kolínská povede do komunálních voleb koalici zelených a evropských demokratů.

Městská zastupitelka sedí ve čtyřech výborech. Finančním, bezpečnostním, dopravním a kontrolním. „Tématem, kterým se zabývám nejraději, je doprava,“ říká pětatřicetiletá šéfka kandidátky.

Naposledy jste kritizovala projekt turniketů v metru. metCo se vám nelíbí?

Dopravní podnik se chová jako firma, která zapomíná, že je závislá na dotaci města. Turnikety jsou aktuálním příkladem. Ukázaly, že management podniku si naplánuje investici za 3,5 miliardy, ale se zastupiteli ji nekonzultoval. A tvrdí na základě nevěrohodných čísel, že je to rozumná a výnosná investice.

Vám se to nezdá?

Pokud je zisková, aš si na to dopravní podnik půjčí u banky a management a představenstvo nese majetkovou odpovědnost za to, že se projekt podaří. Víme, že to ale tak nebude. Důležitější je, že veřejná doprava v Praze není primárně byznys, ale služba občanům a já tvrdím, že turnikety ji zhorší. Černých pasažérů je pár procent. Pro cestující je důležitější pohodlně a rychle projít metrem než dobrý pocit, že ve vagonu nejsou černí pasažéři.

Vy jste si dělali nějaké studie ziskovosti?

Většinu materiálů, o které jsme požádali, jsme nedostali. Jsou prý tajné. Obstarali jsme si je jinak a z tabulky vyplývá, že západní města, která od turniketů ustoupila, se k nim nevrací. Třeba Berlín a Vídeň turnikety nemají.

Jakou úlohu byste chtěli hrát ve městě?

Je to jednoduché. Zelení byli čtyři roky v opozici, nezaháleli. Hodně věcí jsme se naučili a jsme připravení se podílet na změnách, které Praha potřebuje.

Uveďte příklady.

Praze chybí hlavně dvě věci OE erudovaní a nezkorumpovaní vysocí úředníci. Je třeba vyměnit vedení radnice i vedení finančních a majetkových městských odborů. Druhá věc je, že zásadní rozhodnutí nemohou dělat politici sami. Potřebují odborníky. Budou předkládat návrhy bez ohledu na přání politiků a lobbistů, poctivě konzultovat projekty s veřejností.

Podobně jako má vláda sbor ekonomických poradců NERV, vy byste zavedli poradce pro každou oblast?

Ano. Třeba Praha nemá hlavního architekta. To mimo jiné znamená, že město nemá kvalitní vizi urbanistického rozvoje. Tu, co má, formulovali politici bez široké debaty s odborníky a veřejností. Není v tom třeba ani špatný úmysl někoho poškodit či okrást, ale čirý amatérismus.

Kdo by měl radit?

Velké projekty musí mít oponenturu. Musíme získat odborníky i ze zahraničí. Není nutné vše vymýšlet od začátku. Lidé z dopravního výboru by měli minimálně jednou ročně vyjet na exkurzi do ciziny.

Nezvýší kvanta odborníků rozpočet?

Ne. Ve městě se obrovsky plýtvá. Když průtoky peněz, jako Opencard či Praha bezdrátová, zavřete, nejenže bude na expertní práce, ale spousta peněz zbude.

Jak povedete kampaně?

Jedna věc jsou staré hříchy a průšvihy typu Opencard, financování kultury, tunel Blanka a další. Druhá pak budoucnost. Zelení nebudou jen pořád honit někoho, kdo si odnesl miliony, ale budou chtít nabídnout reálné, v zahraničí vyzkoušené dobré věci pro město.

SEDMKRÁT O MĚSTĚ S PETROU KOLÍNSKOU

1. Volební vize pro město v jedné větě: Město, kde se dobře žije, a to nejen mladým, zdravým a bohatým. Kromě pracovního uplatnění to je především všem dostupné zdravé, bezpečné a příjemné prostředí.

2. První změna po případné výhře ve volbách: Zrušení nevýhodných smluv, které město už uzavřelo. Ustavení poradního týmu expertů pro územní rozvoj metropole.

3. Nejoblíbenější místo: Zahrady Břevnovského kláštera.

4. Nejošklivější místo: Bezesporu Severojižní magistrála.

5. Nejvýznamnější rodák: Spisovatel Franz Kafka. Pro jeho schopnost výstižně pojmenovat svět, ve kterém žijeme.

6. Noční můra: Kdyby u moci zůstali lidé, kteří město vedli doposud.

7. Sen: Stromy a vodní prvky -fontány, pítka – do ulic, méně aut a už žádné další hypermarketové krabice.