10. 3. 2009

Odpůrci tvrdí: statisíce Pražanů budou trpět hlukem. Příznivci stavby si ale myslí pravý opak. Záměr by dnes měla schvalovat rada


Pořádné horko bude v následujících dnech okolo výstavby paralelní dráhy na letišti v Ruzyni. Jedni budou mít radost, odpůrci stavby ale zřejmě začnou protestovat.
Už dnes by totiž pražští radní měli jednat o změnách územního plánu. Mezi nimi je návrh na vyhlášení veřejně prospěšné stavby pro novou letovou dráhu v Ruzyni.

Tisíce odpůrců…

Paralelní dráha má ale v metropoli tisíce odpůrců. „Nová letová dráha umožní další rozvoj letiště Ruzyně a bude představovat hlukovou zátěž pro statisíce Pražanů. Praha je přitom již dnes nejpostiženějším regionem a nadlimitní hlukovou zátěží je ohroženo zhruba 50 procent obyvatel,“ tvrdí pražská Strana zelených.

… i příznivců

Naopak pro to, aby byl projekt podpořen a stavba byla zahájena, je například občanské sdružení Ticho nad Prahou, které informuje o tom, že paralelní dráha ulehčí od nadměrného hluku až 200 tisícům obyvatel.
„V akutně dotčených oblastech Prahy 13 a 17 žije 91 000 lidí na relativně malém prostoru – na Praze 13 žije 65 000 obyvatel, na Praze 17 dalších 26 000 lidí. Především pro těchto prvních 91 000 lidí je výstavba paralelní dráhy jedinou nadějí, jak dosáhnout zlepšení svého životního komfortu,“ řekla již dříve mluvčí sdružení Marie Bočková.
Někteří Pražané dokonce chtějí referendum.

„Myslím, že to by mohlo jednoznačně dokázat, zdali Pražané tuto stavbu chtějí, či ne,“ řekl Matěj Sobotovič z Prahy 6.
Bez jasného stanovení limitů růstu letiště a podmínek pro omezení nočních letů nad Prahou podle zelených nelze s touto stavbou souhlasit. Limity je třeba stanovit v Zásadách územního rozvoje, které jsou předloženy k veřejnému projednání a které jsou podle platného stavebního zákona závazné pro připravovaný územní plán.
Zuzana Drhová„Výstavba paralelní dráhy se však zřejmě v rámci zásad územního rozvoje řešit nebude, protože se připravuje ve zvláštním režimu k přípravě územního plánu,“ vysvětlila Zuzana Drhová (SZ), zastupitelka a členka výboru územního rozvoje hlavního města.

Názor ze Suchdola

Zajímavé argumenty proti stavběmátaké starosta Suchdola Petr Hejl (bez politické příslušnosti za SOS). „Pro obyvatele Prahy nebude mít paralelní dráha v podstatě žádný přínos. Už dnes je velká část letů tranzitních a nová dráha do hlavního města více cizinců nedostane,“ sdělil starosta, který je jednoznačně proti. Kromě zmíněného Suchdola je proti stavbě také mnoho obyvatel Hostivice, Nebušic či Lysolají.

„Bydlel jsem stejně daleko od současné příčné ranveje, jako je Suchdol od plánované paralelní, a za zavřeným oknem nebylo slyšet nic. Ale chudáci v Řepích, co jsou asi čtyři kilometry od příčné dráhy, pro ty to musí být hodně špatné. I proto nechápu, proč je Suchdol tolik proti,“ řekl ale Jaroslav Frnoch z Prahy 6.

Vsoučasné době to vypadá, že stavba dráhy za zhruba devět miliard korun by mohla být dokončena v roce 2014, tedy asi za pět let. „Příprava jde ve třech rovinách. Pořízení pozemků, projednávání dopadu na životní prostředí, jenž jde do druhého kola, a projektová příprava, na níž se nepřetržitě pracuje,“ popsal na sklonku loňského roku jeden z vrchních ředitelů letiště Jiří Pos.

Pro novou dráhu je 60 procent Čechů

Novou ranvej jinak považuje dle průzkumu společnosti Factum Invenio za nutnou přes 60 procent Čechů. Největší podporu má stavba v Praze, obce v jejím okolí se k věci staví chladněji. „Čím blíže k letišti obyvatelé jsou, tím více se o projekt zajímají a na nás je bourat mýty spojené s výstavbou,“ řekl Pos.
Pokud by rada návrh územního rozvoje na vyhlášení stavby schválila, muselo by ho poté ještě podpořit zastupitelstvo.

Druhá dráha

Již při stavbě současné hlavní dráhy v letech 1961 až 1963 se počítalo s tím, že v případě potřeby bude dráhový systém doplněn druhou, paralelní dráhou. Na počátku 70. let byla druhá dráha zapracována do územně plánovací dokumentace, včetně Směrného územního plánu a Územního plánu Prahy. Ačkoliv se počet cestujících od roku 1963 zvýšil více než dvanáctinásobně a počet letadel skoro čtyřnásobně, dráhový systém letiště se od této doby téměř nezměnil.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 10.3.2009