15. 7. 2013
Letenská pláň je pro mnohé z nás symbolem naší novodobé politické svobody, kde jsme mnozí prožívali sametovou revoluci. A je také místem, kam chodíme prožívat naši denní osobní svobodu – s přáteli si zahrát fotbal, zaběhat si, lehnout si s knihou na trávu či jen prostě nic nedělat a relaxovat ve volném prostoru uprostřed města. A tento volný prostor v hlavní části pláně, který dále navazuje na okolní zeleň a zástavbu, tak utváří unikátní celek, který tak má svůj osobitý a krásný genius loci.
Bohužel mnohé atributy pláně jsou lákadlem nejenom nás občanských uživatelů tohoto městského prostoru, ale také zájmů developerských, kteří krouží svými prsty po mapě Prahy často právě velmi blízko volného prostoru pláně. Na místě bývalého Stalinova pomníku se dříve naštěstí neúspěšně chystalo brutální akvárium se žraloky, architekt Kaplický naopak při plném vědomí hodnot pláně poměrně citlivě navrhoval knihovnu na západní okraj pláně. Sparta vedla dříve snahy k nafukování svého stadionu na národní fotbalový stadion a nakonec se do pláně bez rozpaků zakously bagry při budování tunelového komplexu Blanka.
Developerské orgie
A právě dopravní zatížení je alfou a omegou dalších případných snah na dotvoření tohoto prostoru. Nové tunelové dopravní řešení bude z okolí pláně možná stahovat část dopravy pod zem, ale za cenu velkého zatížení výjezdových tras směr k centru města. Výjezd z tunelu na Letné bude totiž nejbližším místem výjezdu z vnitřního okruhu do centra a vsadím se, že Chotkova ulice a navazující okolí Malostranské bude po otevření tunelů každodenním automobilovým peklem. Přílišnému stahovaní aut pod zem ale moc nevěří ani ten, kdo to celé platí, tedy hlavní město Praha, když těsně za Letenským náměstím směr Hradčanská před Molochovem máme nově dva silniční pruhy v každém směru, zatímco původně byl jen jeden v každém. Logika stavby tunelů by přece měla dopravu na povrchu omezovat. Ale město asi dobře předvídá budoucí developerské orgie na Letné. a proto dálniční průjezdnost pro developery drží.
Severní hrana Letenské pláně naproti budoucímu výjezdu z tunelu (tedy s ideální dopravní dostupností autem) je předmětem plánovaného projektu “Letná Office Park” společnosti Lordship, která se v Praze 7 nechvalně proslavila projektem Paláce Stromovka mezi ulicemi Veletržní a Strojnická, který se svým objemem a architekturou hodí spíše do Letňan.
Projekt Letná Office počítá s 62 tisíci m2 komerčních ploch a téměř s 500 místy pro parkování aut. Navíc má stát na místě architektonicky cenných vil v uliční řadě Milady Horákové. Celý projekt jde svým tvarem i objemem zcela proti smyslu okolní urbanistické struktury Bubenče a v Praze najdeme málo míst, kde se developer snaží takto brutálně vkládat kancelářskou architekturu do vilového kontextu.
No, aby toho nebylo málo, majitelé Sparty si uvědomili, že trénovat na ligu vedle vjezdu do tunelů není optimální a i s ohledem na neutěšenou finanční situaci klub přemýšlí, jak komerčně využít prostor bývalého tréninkového hřiště. Napadlo je proto po vzoru chystaného projektu Lordshipu vměstnat na pláň další obchodní centrum a administrativní budovu pro fotbalové funkcionáře. O architektonickém návrhu a celkových plochách informace zatím nejsou, ale dá se odhadovat, že v plánu bude i několik stovek parkovacích míst. Smutnou perličkou je, že ač na úřadě městského části Prahy 7 proběhla jednání v této věci, oficiálně nikdo nic neví a nemá. Na vše je uvaleno informační embargo včetně členů zastupitelstva a Sparta si prý nyní hledá firmu, která bude komunikaci s občany řešit.
Suma sumárum – až odjedou bagry ze staveniště tunelů Blanka, Letenská pláň si vůbec neoddychne. V očekávané snížení dopravy můžeme na Letné spíše jen doufat, neboť hlavní pokles dopravy se dá čekat jen v profilu most Barikádníků – Strojnická – Veletržní. A do toho nastupují dva noví developerští hráči, kterým jde omaximální výdělek na praktické devastaci významné částí Letenské pláně, protože tyto případné realizace posunou celkový kontext tohoto prostoru spíše na úroveň Pankráce či Chodova.
Přitom by stačilo, abychom si my všichni včetně odpovědných politiků uvědomili, že Letenská pláň je dnes dokončený urbanistický celek, o který musíme pečovat a jen opatrně a citlivě jej rozvíjet, a ne jej přenechávat developerům jako výživnou kořist.
O autorovi: ONDŘEJ MIROVSKÝ, člen Zastupitelstva MČ Prahy 7 za SZ
Lidové noviny, 15. 7. 2013 – str. 10, rubrika Horizont
Ilustrační obrázek: Provizorní silnice středem Letenských sadů