15. 1. 2007
Praha je pro cyklisty stále nebezpečná. Smutné výročí uctili pietní vzpomínkou v pátek v podvečer pražští cyklisté, aktivisté, obyčejní milovníci kol i někteří komunální politici.
Právě v pátek uplynul rok od tragické smrti aktivisty Jana Bouchala, který podlehl zraněním po střetu s autem na křižovatce nábřeží Kapitána Jaroše a ulice Dukelských hrdinů v pražských Holešovicích.
Desítky svíček zapalovali cyklisté, jejich děti, ale například i radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ) či šéfka pražských zelených Petra Kolínská u sloupu veřejného osvětlení, kde je řetězem připoutané dětské kolo jako provizorní pomníček tragické události.
Aktivisté sezvaní sdružením Oživení, kde Bouchal dlouhou dobu působil jako předseda, vyjeli k pietnímu setkání tradičně na kolech od sídla organizace ve Sněmovní ulici.
Návrhy na pomník
V pátek odpoledne se také veřejnost mohla seznámit s několika návrhy na pomník, který by měl být na holešovické křižovatce umístěn. Jeden z návrhů představil i známý výtvarník David Černý, další pak Bouchalovi přátelé, kteří navrhovali například umístění dopravní značky pozor cyklisté s tabulkou „Jan Bouchal 1976-2006“ na sloupu, kde je nyní provizorní pomníček.
„Vítězný návrh bude umístěn na křižovatce jako vzpomínka na výjimečného člověka, kterým Bouchal bezesporu byl, a připomínka loňské tragédie, ale také jako memento každodenní situace pražských cyklistů,“ přiblížil Martin Mareček z projektu Auto-Mat. Právě křižovatka, která se stala Bouchalovi osudnou, byla terčem kritiky ze strany Oživení již dříve a i přes tragédii dosud nedošlo k žádným jejím úpravám. Podle ředitele magistrátního odboru dopravy Jana Heroudka je to proto, že by navrhovaná úprava křižovatky vyžadovala velkou investici.
„Použití směrových signálů namísto stávajících plných semaforů a vyklizovací šipky by vyžadovalo výměnu veškeré kabeláže světelné signalizace, která nemá kapacitu pro další úpravy,“ říká Heroudek s tím, že podle odborníků z Ústavu dopravního inženýrství i policie je křižovatka bezpečná a nepotřebuje neodkladné úpravy. Přesto ale podle Heroudka bude možné úpravy zjišťovat bezpečnostní inspekce, složená z nezávislých odborníků. „Snažíme se nyní investovat na místech, kde chybí legislativní zajištění a dopravní situace je ponechána pouze na lidském faktoru, zvláště pak v místech, kde se pohybuje hodně dětí,“ dodal Heroudek.
Bojují dál
Tragická smrt ale podle mnohých aktivistů, kteří na místě smuteční vzpomínky byli, nemůže zastavit to, co Bouchal svým působením v Oživení započal. „Je tu pořád spousta lidí, kteří se s jeho smrtí dodnes vyrovnávají, ale stále dál nesou jeho poselství. Začal něco, co přerůstá v sociální hnutí, dělal se spoustou lidí, kteří vidí, že konzumní svět tak, jak je nastavený, už nevede k uspokojování životních potřeb, ale stává se cílem, což je špatně,“ řekl ve svém projevu u pomníčku radní Petr Štěpánek, který má nově jako radní pro životní prostředí v kompetenci i rozvoj cyklodopravy v Praze.
Zdroj: Právo 15.1.2007