2. 7. 2020
Do Prahy letos přijede méně turistů a město proto omezuje počet spojů veřejné dopravy, aby pokrylo výpadek příjmů Dopravního podniku. Zelení varují před tím, aby se toto omezení stalo trvalým. Praha musí hledat i nové zdroje financování veřejné dopravy, primárně z individuální automobilové dopravy. Zelení proto navrhují zdražit roční parkovací poplatek o cenu Lítačky a zároveň všem držitelům parkovacího oprávnění poskytnout Lítačku zdarma.
Zelení v minulém volebním období prosadili, aby roční jízdné stálo 10 korun za den, čímž skokově vzrostla jeho obliba. Pořídila si jej více než polovina obyvatel Prahy v produktivním věku. Parkovací oprávnění přitom stojí jen 1200 korun, tedy třetinu ceny celoročního jízdného MHD. „Cestování veřejnou dopravou, které je ohleduplnější k životnímu prostředí i k zácpám ve městě, musí být vždy levnější než používání osobního automobilu,” říká Vít Masare, spolupředseda pražských Zelených.
Rada hlavního města v červnu schválila strategii zón placeného stání. Ta již počítá s výrazným navýšením ceny za parkovací oprávnění. Prvním vhodným krokem by proto podle Zelených mělo být navýšení ceny parkovacího oprávnění o cenu kuponu celoročního jízdného v MHD, který by pak držitelé parkovacího oprávnění dostali zdarma. „Pro většinu Pražanů, kteří již roční Lítačku mají, by se nic nezměnilo, a ostatní by odpovědně přispěli na provoz MHD, bez které by ulice Prahy byly beznadějně zacpané,“ říká Tomáš Hnyk, spolupředseda Zelených na Praze 8.
V současnosti parkovací oprávnění stojí násobně méně než zábor veřejného prostranství k jakémukoliv jinému účelu. “Počet aut zaregistrovaných v Praze stále roste a mnozí komunální politici slibují nové parkovací domy a nové silnice. To je hluboce v rozporu s vývojem v západní Evropě, která jde jasně cestou udržitelné mobility a podpory MHD a cyklistiky. Počet aut ve městě je potřeba snižovat tak, že postupně umožníme co nejvíce lidem se pohodlně bez auta obejít,“ říká Matěj Michalk Žaloudek, předseda zastupitelského klubu na Praze 3.