29. 2. 2020
Britský soud rozhodl o zrušení rozhodnutí o výstavbě nové ranveje na letišti v Londýně. Stávající projekt totiž odporuje klimatickým závazkům, ke kterým se Británie hlásí jako signatář Pařížské klimatické dohody.
„V roce 2012 se obyvatelé Mnichova v referendu vyslovili proti výstavbě další ranveje mnichovského letiště. Obdobné rozhodnutí barcelonské radnice (2019), bylo motivováno mimo jiné i snahou čelit dopadům nového fenoménu tzv. “overtourismu”. Dnes svět zaznamenal průlomové soudní rozhodnutí. Jedná se o jeden z nejvýraznějších projevů, kdy závazky učiněné z důvodu klimatické krize mění dosavadní běh událostí,“ komentuje iniciátor klimatické kampaně proti státní investici 55 miliard do zdvojnásobení kapacity letiště Václava Havla a spolupředseda Zelených v Praze Vít Masare.
Zpráva z Británie bleskově prolétla celým světem a je precedentem, potažmo inspirací pro mnoho dalších rozhodování o strategických soukromých či veřejných projektech, které doposud zohledňovaly svůj dopad na emise skleníkových plynů jen velmi vlažně.
V Česku se nyní jedná o téměř identický případ. Záměr vlády investovat 55 miliard do zdvojnásobení objemu cestujících, které dokáže obsloužit pražské letiště Václava Havla, je v principu totožným krokem proti smyslu mezinárodních závazků.
Výstavba nové ranveje roky čelila odporu sousedních obcí z důvodu překračování hlukových limitů. V roce 2019 dala celý záměr do nového kontextu kampaň „Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat! „. Klimatická změna, masový turismus, dostupnost bydlení a kvalita života v hlavním městě s leteckým provozem úzce souvisí, na což se kampaň snaží upozorňovat. Jejím dílčím cílem je podle Víta Masare přimět k aktivitě vedení hlavního města, které problém doposud přehlíží.
„Praha je jednak účastníkem územního řízení, jednak negativní dopady státní megainvestice dopadnou v prvé řadě na hlavní město, a to v podobě dalšího tlaku turistů na hotelizaci bydlení v Praze, nárůstu intenzit dopravy na severozápadě Prahy a značnému překročení hlukových limitů v dnes poklidných čtvrtích Suchdol, Nebušice a Lysolaje,“ popisuje lokální negativa projektu Masare.
V nejbližších dnech je v plánu za podpory senátora Václava Hampla a řady sympatizujících organizací a influencerů spuštění celostátní verze kampaně po vzoru Mnichova, Barcelony a Londýna. Její název “55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?” má odkazovat na možnosti využití obrovské částky státem kontrolovaných peněz v prvé řadě na řešení problémů Česka.
„Investovat 55 miliard Kč do zjevného prohlubování problémů, kterým Česko čelí, včetně nezvládání plnit bezpečnostní závazky plynoucí z Pařížské klimatické dohody, je krajně nezodpovědné,“ uzavírá Masare.
Kontakt:
Vít Masare 607 786 013
Odkazovaný text: https://www.bbc.com/news/business-51658693?fbclid=IwAR2oMPVxthxR3kEf33Dj6w-Qu6lr0Swo7ODrS-lNG1RLl0N1tex46XOX8cs