13. 5. 2009
Dopravní podnik letos prodělá asi 1,9 miliardy. Podle města se ale nic neděje
Dopravní podnik už ví, jak na tom je. V loňském roce skončil zhruba v padesátimilionovém zisku. Tyto peníze ale dopravce nepoužije na rozvoj městské dopravy, ale na „umoření“ neuhrazených ztrát z minulých let.
Může být ale hůř. Již delší dobu se mluví o tom, že Dopravní podnik je ze strany města takzvaně podfinancován, to znamená, že dostává málo peněz. Dluh, na který totiž loňský zisk padl, se může ještě zvýšit.
Z dokumentu, který včera schválili měští radní, totiž vyplývá, že očekávaná ztráta Dopravního podniku by v letošním roce mohla dosáhnout až 1,95 miliard korun. „Zpráva o činnosti dozorčí rady potvrzuje oprávněnost kritiky, že Dopravní podnik je dlouhodobě podfinancován. Nedostatek financí se musí nutně odrazit ve schopnosti konkurovat individuální automobilové dopravě,“ uvedla opoziční zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Oproti loňskému rozpočtu dostal od města Dopravní podnik zhruba o 1,7 miliardy korun méně.
Méně peněz, delší intervaly
Méně peněz loni způsobilo například to, že na trase metra C z Nádraží Holešovice do Letňan jezdí pouze každá druhá souprava.
Společnost Ropid, která sestavuje jízdní řády, dokonce připravila varianty, jak ušetřit. Ta nejtvrdší varianta dokonce mluvila o rušení až dvaceti linek nebo o tom, že by na trase B na obou koncích byl zaveden celoročně prázdninový provoz. Podleměsta a Dopravního podniku ale nehrozí, že by dopravce neměl letos peníze. „Navýšení plánované ztráty souvisí s nutností dofinancovat investice. Pravděpodobnost, že Dopravní podnik nebude mít peníze, je nulová,“ ubezpečil radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Podobně reagoval na dotaz MF DNES také generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák. „Kdybychom peníze nedostali, pak by se o podfinancování dalo hovořit, ale s městem máme domluvu, že peníze dostaneme,“ řekl Dvořák.
Podle Šteinera o tom, že úroveň městské dopravy neklesá a Dopravní podnik není podfinancován, svědčí to, že se zvýšil počet cestujících, kteří se veřejnou dopravou svezli. „Počet pasažérů narostl téměř o pět procent, to je myslím velmi vypovídající a zásadní ukazatel,“ uvedl radní.
Na jízdenkách vybral dopravce 4,5 miliardy V loňském roce jelo metrem, tramvají nebo autobusem zhruba 1,4 miliardy cestujících. V příměstských autobusech se k nim pak přidalo dalších 62 milionů lidí. Ti pak za jízdenky zaplatili více než čtyři a půl miliardy korun.
Autor: Aleš Berný
Zdroj: MF Dnes 13.5.2009