17. 4. 2009

Dopravní podnik rozhodl, jako první se bude stavět trasa na letiště. Odstartoval miliardový tendr na prodloužení trasy pražského metra A. První soupravy na něj vyjedou v roce 2014.

Velké stavební firmy zpozorněly. Pražský dopravní podnik podle deníku E15 vyhlásil tento týden obří tendr. Jde o zakázku snů. Kdo ji získá, postaví prodloužení pražského metra na trase A z Dejvic do Motola. Zhruba šestikilometrový úsek se začne stavět letos v prosinci.

Prodloužení metra do Motola je první etapou projektu, který počítá s propojením ruzyňského letiště s centrem. Současné autobusové spojení je už několik let terčem kritiky. Za favorita tendru je považována společnost Metrostav. „Určitě se přihlásíme. V minulosti jsme stavěli všechny úseky pražského metra,“ potvrdil mluvčí Metrostavu František Polák. Zájem mají i stavební firmy Skanska a Hochtief.

Pražský dopravní podnik už má pro první etapu stavby vydané územní rozhodnutí. V nejbližší době požádá o stavební povolení.

Do stanice mají první vlaky jezdit v roce 2014. Na letiště by mělo metro jezdit od roku 2018. Doprava na Ruzyni ale bude posílena ještě dříve. Souběžně s metrem se začne stavět i rychlodráha mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem s odbočkou na letiště. Tam by mohly první vlaky jezdit už koncem roku 2013.

Petra KolínskáStrana zelených projekt kritizuje. Metro A by podle ní mělo končit v Motole, a nikoliv v Ruzyni. „Jinak by to bylo trestuhodné plýtvání veřejnými prostředky,“ tvrdí šéfka pražských zelených Petra Kolínská. I trasa do Motola je však podle ní problematická. Vede totiž přes lokality, kde jsou luxusní vily, a nikoliv hustě obydlená sídliště. „Proto jsme požadovali, aby přednostně bylo vybudováno metro D a teprve pak áčko. Nestalo se,“ dodala Kolínská. Dejvická radnice ale považuje zvolené řešení za správné a spravedlivé. Podle statistik projde současnou konečnou stanicí Dejvická zhruba 100 tisíc pasažérů denně. Stanice metra Hradčanská bývala vloni ještě vytíženější, používalo ji denně dokonce 150 tisíc lidí. V současné době ale provoz v této stanici slábne. Lidé se jí vyhýbají kvůli rozestavěnému tunelu Blanka.

Tunel, který bude součástí městského okruhu, zkomplikoval život obyvatelům Evropské třídy. Právě tam byly z okolí stanice metra Hradčanská přesunuty stanice městských i regionálních autobusů. „Situace na Vítězném náměstí je tragická. Metro zlepší dopravu i životní prostředí,“ sdělil radní Prahy 6 Jan Záruba.

Stavba metra znamená, že každý rok bude muset město vydat 3 až 4 miliardy korun. „Žádost o evropskou dotaci je podmiňována garancí města, že akci dofinancuje,“ řekl zastupitel Karel Březina (ČSSD).

Autor: Martina Klapalová

Zdroj: Lidové noviny 17.4.2009