22. 10. 2009

Zastupitelé hlavního města dnes souhlasili s odkladem změn územního plánu, které se týkaly kritizovaných projektů, jako jsou přestavba Masarykova nádraží, nádraží Praha – Smíchov, nákladového nádraží Žižkov nebo lokality Bubny – Zátory. Odklad minulý týden navrhla rada města. Důvodem jsou mimo jiné neshody s urbanisty a v některých případech také dopad krize na developery.

Podle radního pro územní rozvoj Martina Langmajera (ODS), který materiál zastupitelům předložil, je Strategická koncepce hlavního města Prahy zásadní koncepční dokument, který vznikl na základě strategického plánu a programového prohlášení rady.

Petra KolínskáOpozice koncepci kritizuje. „Problém dokumentu je, že je časově a finančně nereálný. A to tak, až to do očí bije,“ řekla zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Podle vedení města jsou finanční náklady orientačním odhadem a dokument bude během let 2009 až 2015 aktualizován. „Můžeme diskutovat, jestli jsou tyto plány reálné. Ale určitě bychom měli mít ambici to splnit,“ zdůraznil David Vodrážka (ODS), který předsedá magistrátnímu výboru pro dopravu.

Nejvíce peněz v příštích letech hlavní město plánuje zaplatit za rozvoj dopravních staveb, a to ať sloužících městské hromadné dopravě (MHD), nebo automobilům. Investice, které strategická koncepce obsahuje, budou město stát asi 130 miliard korun. Město zaplatí 82 až 94 miliard korun podle toho, zda využije takzvaných PPP projektů, tedy spoluúčasti soukromých firem. Ty by mohly zaplatit stavbu metra D a Praha by pak dlouhodobě stavbu splácela.

Délka tratí metra by se měla podle plánů do roku 2016 prodloužit o 11 kilometrů na 70 kilometrů. Cestující by se podzemní dráhou měli v té době svézt nově jak na trase A z Dejvic do Motola, tak i novou linkou D z Pankráce do Nových Dvorů. Do konce roku 2011 má být zprovozněna severozápadní část městského okruhu a začít by se mělo s přípravami jeho východní části z Pelc-Tyrolky ke Štěrboholské magistrále. Magistrát počítá i s rozšířením značených cyklotras o 200 až 250 kilometrů nebo s každoročními investicemi do zvyšování bezpečnosti chodců.

Kolínská některé vize označila za nereálné. Podle dosavadních zkušenosti není možné do roku 2015 rozšířit tramvajové trati o deset kilometrů, řekla.

Dokument obsahuje celkem osm kapitol. Kromě dopravy se další kategorie zabývají například protipovodňovými opatřeními, zlepšováním správy města nebo zlepšováním záchranného bezpečnostního systému.

Magistrát by chtěl zvýšit počet strážníků o deset až 15 procent a zlepšit jejich vybavení, na což by hlavní město podle materiálu mělo uvolnit v letech 2010 až 2015 o miliardu korun více. Každý rok by také měl vzrůst počet kamer monitorujících ulice města o 30. V současné době jich v Praze je téměř 500, v roce 2015 by magistrát chtěl mít asi 700 kamer.

Strategická koncepce slibuje i novou budovu pro pražskou záchrannou službu včetně vybudování nového operačního střediska.

Materiál kritizoval i opoziční zastupitel Miroslav Poche (ČSSD), podle kterého vznikl pouze proto, že to má současné vedení města ve svém programovém prohlášení. Vadí mu také, že realizací jednotlivých úkolů jsou pověřeni jmenovitě současní radní města, kteří možná ve funkcích po volbách v příštím roce nezůstanou. Podle primátora Pavla Béma (ODS) se základ koncepce nezmění ani při novém složení vedení města.

Zdroj: ČTK 22.10.2009