8. 11. 2009
Strana zelených protestuje proti tomu, aby se špatná ekonomická situace dopravního podniku řešila snižováním platů řadových zaměstnanců. Nedostatek financí pro veřejnou dopravu má jasnou příčinu – nadměrné investice do infrastruktury pro individuální automobilovou dopravu a z toho vyplývají nedostatek financí pro dopravní podnik.
Tisková zpráva Strany zelených v Praze z 8.11.2009
Zelení opakovaně poukazují na to, že nadměrné investice do infrastruktury pro individuální automobilovou dopravu jdou ruku v ruce s omezováním investic do veřejné dopravy. Současné problémy dopravního podniku nejsou nečekané, na jeho nebezpečné podfinancování upozorňovala Strana zelených již v listopadu 2008 při schvalování rozpočtu pro rok 2009 a opakovaně podpořila návrhy na zvýšení provozní i investiční dotace.
„Je nejvyšší čas, aby vedení města přehodnotilo způsob, jakým rozděluje peníze do pražské dopravy. Je nepřijatelné, aby většinu rozpočtu spolkl tunel Blanka a na provoz a rozvoj veřejné dopravy peníze nebyly. Kvalitní a hustá síť veřejné dopravy tvoří jeden z nejdůležitějších pilířů fungování města,“ řekla členka dopravního výboru ZHMP a předsedkyně pražských zelených Petra Kolínská. Město, které sužuje kvůli automobilové dopravě nadměrný hluk a špinavý vzduch, potřebuje kvalitní a pro uživatele cenově výhodnou veřejnou dopravu.“
Za současnou situaci, kdy jde již druhým rokem téměř polovina všech peněz na dopravu v Praze do tunelu pod Stromovkou, a dotace pro dopravní podnik jsou každým rokem nižší, nese plnou odpovědnost primátor Bém a radní pro dopravu Radovan Steiner. „Pokud by si někdo měl snížit mzdu, jsou to právě radní odpovědní za finance města a dopravní politiku,“ dodala Kolínská.
„Úsporná opatření nelze dělat do nekonečna. Dopravní podnik prokazatelně snížil své náklady a dozorčí rada DP ve své zprávě za rok 2008 konstatovala, že možnosti úspor již byly vyčerpány,“ uvedl Petr Vilgus, zastupitel MČ Praha 8 a člen Rady krajské organizace SZ v Praze.
Provozní dotace je ze strany hlavního města snižována pod únosnou mez. Současně se snižováním provozních dotací a provozních nákladů dochází k navyšování objemů poskytovaných služeb (objem přepravených osob a vozových km).
Vybrané ukazatele:
2003 | 2009 | změna | |
Počet zaměstnanců DP | 12 990 | 11 287 | -13% |
Přepravené osoby | 1 130 788 000 | 1 399 261 192 | 24% |
Vozové km | 158 890 000 | 168 200 000 | 6% |
Provozní dotace | 9 695 998 000 | 7 120 420 000 | -27% |
Dotace Kč/1 osoba/rok | 9 | 5 | -41% |
Dotace Kč/1 vozokm/rok | 61 | 42 | -31% |
Finanční problémy dopravního podniku souvisí také s vadnou koncepcí rozvoje pražského metra. Metro vedené do polí (konečná stanice metra C Letňany) nebo do míst, kde poptávka zjevně neodpovídá kapacitě metra (prodloužení metra A směrem do Motola a na letiště) s sebou nesou vysoké provozní i investiční náklady, zároveň však nepřinášejí výrazně lepší nabídku cestujícím.
Strana zelených vyzývá radu hlavního města, které je zároveň valnou hromadou Dopravního podniku HMP, aby
1) v souladu s programovým prohlášením rady HMP navýšilo dotaci pro veřejnou dopravu
2) iniciovalo úpravu tarifu PID tak, aby byl jednoduchý, přehledný a řídil se principem „čím více jezdíte, tím méně platíte“
3) garantovalo, že změny ve vedení tras a nasazení linek se budou realizovat teprve na základě odborné analýzy potřeb cestujících
4) předložilo výsledky externího auditu efektivity hospodaření DP k projednání zastupitelstvu hlavního města Prahy.
Kontakt:
Petra Kolínská – 776 55 20 22
Petr Vilgus – 725 833 919
Poznámky:
Odkazy na dřívější tiskové zprávy k problematice
Co pomůže veřejné dopravě v Praze – pět konkrétních návrhů
http://praha.zeleni.cz/13845/clanek/-co-pomuze-verejne-doprave-v-praze-pet-konkretnich-navrhu-/
Rozpočet Prahy na rok 2009 – likvidace Dopravního podniku začíná?
http://praha.zeleni.cz/11730/clanek/rozpocet-prahy-na-rok-2009-likvidace-dopravniho-podniku-zacina-/
Rozpočet Prahy na rok 2008 – ani koruna na nové tramvajové linky a bezbariérové úpravy metra
http://praha.zeleni.cz/7063/clanek/rozpocet-prahy-na-rok-2008-ani-koruna-na-nove-tramvajove-linky-a-bezbarierove-upravy-metra/