13. 11. 2007
Za posledních patnáct let narostl automobilový provoz v Praze více než za předcházejících sto let existence motorových vozidel.
DOPRAVA. Automobilová doprava je hlavním ekologickým problémem města. Například znečištění pražského ovzduší drobnými částicemi prachu je spolu s Ostravskem nejvyšší v republice. Do širšího centra Prahy vjíždí každý všední den mezi šestou ráno a desátou večer v průměru 287 tisíc vozidel, z toho 233,5 tisíce osobních aut.
Dá se očekávat, že všeho ještě přibude, pokud dopravní podnik znovu zdraží jízdné městské dopravy. „Cítím, že by to tak mohlo být,“ potvrdila Aktuálně.cz pražská zastupitelka Petra Kolínská, která se spolu se svými kolegy ze Strany zelených postavila proti zvýšení cen jízdného. Sama zastupitelka však přiznává: „Žádná tvrdá data k tomu nemáme.“Prozrazuje zároveň, že magistrát se chystá rozhodnout o zdražení jízdného, aniž by měl doložitelný odhad, co to městu způsobí.
K dispozici je jen zjištění Centra dopravního výzkumu, který před několika lety zjišťoval, co cestujícím vadí na veřejné osobní dopravě. Vyšlo mu, že cena jízdného byla pro dotázané v důležitosti až na čtvrtém místě. Větší roli mělo to, v jakém stavu jsou zastávky a dopravní prostředek, nebo jak jsou zastávky daleko od jejich bydliště. Dotazník však vyplnilo jenom 206 lidí z různých částí republiky a ještě z velké části z Jihomoravského kraje.
Auta v Praze Do širšího centra Prahy vjíždí každý všední den mezi šestou ráno a desátou večer v průměru 287 tisíc vozidel, z toho 233,5 tisíce osobních aut.
Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner pak s uspokojením konstatoval, že zvýšení cen nemělo negativní vliv na počty cestujících v MHD. Cestujících v pražské MHD od roku 2000 neustále mírně přibývá, ale stejně narůstají i dopravní výkony automobilové dopravy. V té zcela jasně převažují osobní automobily, například nákladní doprava spíše klesá.
Zdroj: Metro | 13.11.2007 | rubrika: Titulní strana | strana: 1 | autor: PAVEL BAROCH, AKTUÁLNĚ. CZ