16. 7. 2007
Po českých městech jezdí 185 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Nejvíce jich mají v Ústí nad Labem a v Havířově, v hlavním městě není v ostrém provozu zatím ani jeden. Vyplývá to z údajů, které ČTK poskytla Česká plynárenská unie. Celkem je v Česku registrováno přes 20.000 autobusů, po městech jich jezdí zhruba čtvrtina.
Zemní plyn je považován za ekologičtější než ropná paliva. Jeho větší uplatnění v dopravě podporuje i Evropská unie. „EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 přibližně 20 procent klasických ropných produktů v silniční dopravě, z čehož by zemní plyn měl tvořit celou polovinu,“ řekl Jaroslav Tománek z České plynárenské unie.
Ministerstvo dopravy zavádění CNG autobusů podle mluvčího Karla Hanzelky podporuje. Program na podporu obnovy vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové autobusové dopravy letos počítá s 340,5 milionu korun, v roce 2008 chce ministerstvo vydat zhruba 370 milionů. Dotace jsou však určeny pro všechna vozidla včetně naftových.
„Velký zřetel je kladen na ekologická vozidla. Týká se to nejen autobusů na zemní plyn, ale například i kolejových vozidel,“ řekl Hanzelka. Stát přispívá na pořízení jednoho CNG autobusu dotací 800.000 korun. Dalších 200.000 korun mohou poskytnout plynárenské společnosti. Nový autobus na zemní plyn v základním provedení je přibližně o milion korun dražší než autobus s naftovým pohonem.
Provoz autobusů na stlačený zemní plyn je levnější a podle Tománka i bezpečnější než u vozidel, která jezdí na benzin či naftu. „Vyplývá to z fyzikálních vlastností zemního plynu i ze zkušeností z dlouhodobého provozu,“ uvedl. Také další odborníci tvrdí, že motory na plyn jsou bezpečné, protože nádrž má vydržet jakýkoliv tlak a celý systém je chráněn proti zpětnému zážehu. Přesto už byly zaznamenány výbuchy automobilů jezdících na plyn.
Největší překážkou zavádění CNG autobusů je malý počet plnících stanic pro vozidla na zemní plyn. V Česku jich je zatím zhruba dvacítka; například v Praze jsou dvě. Loni se ale plynárenské společnosti zavázaly, že do roku 2020 zajistí výstavbu stovky plnicích míst.
Pražskými ulicemi zatím jezdí jediný plynový autobus ve zkušebním provozu, provozuje ho firma Connex Praha. Dopravní podnik hlavního města Prahy, který je největším přepravcem v metropoli, má ve vozovém parku více než 1300 autobusů. Ani jeden z nich však nejezdí na zemní plyn. Pět autobusů poháněných CNG jezdilo v Praze začátkem 90. let minulého století.
Podle radního Petra Štěpánka se nyní chystají studie k případné obměně vozového parku. Rozhodování ale bude trvat měsíce, realizace roky. V květnu schválený akční plán pražské energetické koncepce s využitím zemního plynu v dopravě počítá. Předpokládá, že s plynofikací dopravy se začne u čistících vozů a svozu komunálního odpadu.
O autobusech na zemní plyn uvažují i radnice v jiných městech. V Brně si nechali zpracovat studii, z níž vyplývá, že při přechodu městských autobusů na CNG pohon by se na jednom ujetém kilometru uspořily tři až čtyři koruny. Celková spočtená úspora nákladů pro jednu brněnskou vozovnu by pak činila až 170 milionů Kč za 12 let. Brno má přibližně 320 autobusů.
Zdroj: ČTK 13.7.2007