20. 10. 2009
Město má dát dopravci miliardu korun
Dopravní podnik chystá úsporný balík, na jehož konci by mohlo být i omezení dopravy a propouštění
Město by mělo co nejdříve dopravnímu podniku zvýšit o jednu miliardu korun provozní dotaci. Radě a zastupitelstvu to včera doporučil finanční výbor. Jinak hrozí, že by městská hromadná doprava mohla doznat podstatných změn, pochopitelně k horšímu.
Jak předestřel ředitel DP Martin Dvořák, chystá podnik balík úsporných opatření na příští rok. „Začínáme jednat o snížení počtu zaměstnanců až o 500 lidí, což je velká porce,“ řekl. Předpokládá, že by se síly mohly ušetřit v opravnách a údržbě, protože podnik dostává více nových prostředků MHD a tak může omezit rekonstrukce a rozsah oprav těch starých. „Velmi výrazná úspora spočívá v soubězích dopravy,“ míní Dvořák. Například trasu metra by nemusely kopírovat tramvaje a autobusy, jako nyní. „Úspory jsou na hraně, ale snažíme se hledat alternativy a mít takový rozpočet, aby byl akceptovatelný,“ konstatoval Dvořák.
„Úspory už byly vyčerpány, teď už mluvíme o likvidaci dopravního podniku,“ soudí zastupitelka Petra Kolínská (SZ). „Nemalujte čerta na zeď, dopravní podnik ani město žádná omezení nechystají. To třikrát podtrhuji,“ oponoval radní pro dopravu a předseda představenstva DP Radovan Šteiner ODS).
Včera se už po několikáté potvrdilo, že město nemělo na provozní dotaci dopravního podniku šetřit. Dalo mu o 1,9 miliardy korun méně nejen proti loňsku, ale i proti smlouvě mezi městem, Ropidem a DP na letošek. Jinými slovy, smluvně se zavázalo oněch potřebných devět miliard uhradit, ale stále se cuká. Veškeré návrhy opozice o navýšení dotace smetla ODS, včetně radního Šteinera, zatím vždy pod stůl. A byl to právě i radní, kdo dokument společně s ředitelem DP a společnosti Ropid podepsal. „Smlouvu jsem podepsal v dobré víře,“ řekl včera radní. „Rada chtěla perpetum mobile, dát méně peněz a chtít víc výkonů,“ shrnul zastupitel Karel Březina (ČSSD). Zastupitel Jiří Witzany (SNK ED) zpochybnil oprávnění řízením pouze pověřeného šéfa společnosti Ropid Pavla Procházky k uzavírání smluv. Město to proto nechá právně prověřit.
Ředitel Dvořák členům finančního výboru nepředložil za současné situace příliš růžovou budoucnost MHD. Předpokládá se záporný výsledek hospodaření ve výši téměř tří miliard, který chce podnik řešit na vrub pohledávek a zbývajících vnitřních rezerv. Vnitřní ztrátu tak může sice podstatně snížit, ale finančně bude na dně a v podstatě závislý na čerpání kontokorentních úvěrů. „Situace nebyla nikdy tak vážná,“ konstatoval předseda výboru Petr Hulinský (ČSSD).
Do hospodářského výsledku se promítá zejména propad tržeb ve výši 175 miliónů z jízdného a chybějící výnosy z prodeje nemovitého majetku, který DP nepotřebuje, tedy dalších 450 miliónů. „V souvislosti s krizí rapidně klesla poptávka a nechceme prodávat za každou cenu,“ míní Dvořák. Propad jízdného má na svědomí změna tarifů, což jsou různé slevy pro juniory a seniory, pro letošek o desetinu levnější prodej ročního předplatného kvůli opencard a také fakt, že do Prahy dojíždí i méně lidí za prací. „Prodává se také méně denních jízdenek,“ konstatoval Dvořák.
„Určitou naději vidím v nutné změně způsobu financování veřejné dopravy vyplývající z nové evropské legislativy platné od prosince. Město bude povinno jasně vydefinovat objem požadovaných služeb a bude smluvně zavázáno k jejich finanční úhradě,“ řekl Hulinský.
Autor: Jana Šprunková
Zdroj: Právo 20.10.2009