18. 1. 2009
Tramvajím typu 14T, zvaným Porsche, příštích týdnech pražský dopravní podnik zakáže jízdu na některých tratích. Vyplývá to ze zprávy podniku o stavu pražské tramvajové kolejové sítě.
Důvodem pro zákaz je špatný stav tramvajových kolejí v Praze, k jehož zhoršování tento typ tramvají prý přispívá. Výrobce tramvají, plzeňská Škoda Transportation to odmítá.
Tramvaje typu 14T již nyní na některé pražské tramvajové tratě nesmí vyjet. Nová omezení se dotknou například úseků Národní – Spálená a Motol – Řepy.
Podle šéfa Dopravní cesty tramvaje pražského dopravního podniku Jana Šurovského neotočné podvozky tramvají 14T brousí v obloucích kolejnice a jejich vozy jsou velmi těžké. „Situace je velmi tristní, za chvíli budou 14T pouze ve vozovně, protože už nikde nebudou moct jezdit,“ řekl při projednávání zprávy v dopravním výboru pražského magistrátu člen výboru Karel Březina (ČSSD). Kvůli špatnému stavu vyžaduje rekonstrukci minimálně devět pražských tramvajových tratí.
Plzeňská Škoda Transportation ničení kolejí typem 14T odmítá. „Nikdo to nikdy neprokázal. Jsou to jen domněnky a osobní úvahy některých lidí,“ řekl ředitel úseku realizace Marek Herbst. Tramvaje podle něj odpovídají zadávací dokumentaci a veškerým českým normám. Podle obchodního ředitele Jaromíra Jelínka je opotřebení kolejí nižší, než se očekávalo. „Kolejnice mírně opotřebovávají všechny tramvaje, je to normální proces,“ řekl.
Podle Šurovského je důvodem špatného stavu tratí rovněž dlouhodobá podinvestovanost sítě. „V posledních letech se nedařilo obnovovat tratě. Nejstarší tratě dožívají, dožívají ale i tratě s panely BKV z 80. let,“ uvedl. Podle mluvčího pražského dopravního podniku Ondřeje Pečeného má vliv rovněž to, že všechny tratě byly stavěny pro mnohem lehčí vozy, než jaké na nich dnes jezdí.
Ze zprávy o stavu pražské tramvajové kolejové sítě vyplývá, že v katastrofálním stavu je například trať ve Vozovně Kobylisy. Vozovna je sice uzavřeným areálem, v kterém se nepohybují cestující, pro potřeby denního tramvajového provozu je důležitý. Pět kolejí už je nyní uzavřeno pro všechny typy vozů, tramvaje 14T nesmí do celé vozovny. Dopravní podnik náklady na rekonstrukci odhaduje na 182 milionů, financovat ji bude zřejmě z vlastních zdrojů.
Ve velmi špatném stavu je i obratiště Sídliště Ďáblice a trať na Libeňském mostě. Obratišti na ďáblické sídlišti hrozí úplné zastavení provozu stejně jako trati na Libeňském mostě, kterou město od povodní neopravilo. Na opravu čekají dále koleje v ulici U Výstaviště, Na Zátorách u holešovického nádraží, na Hlávkově mostě nebo v úseku Anděl – Újezd, kde mohou místy tramvaje projíždět rychlostí pouze deset kilometrů v hodině.
Dopravní podnik zvládne z vlastních zdrojů podle zprávy opravit každý rok pouze tři až čtyři tratě o délce do jednoho kilometru. Radní Radovan Šteiner slíbil, že na řadu tratí najde město peníze v evropských fondech v rámci operačního programu Praha – Konkurenceschopnost. Podle Šteinera by na tento účel bylo možné čerpat letos až 450 milionů korun, pokud dopravní podnik včas vypracuje projekty. Tento záměr kritizují někteří zastupitelé, podle Petry Kolínské (SZ) nemají tyto fondy sloužit na „látání děr“ ale spíše na nové a rozvojové projekty.
Dopravní podnik má celkem získat 60 tramvají 14T, nyní pokračuje dodávka několika posledních. Jedna 14T vyjde na více než 50 milionů korun. V dalších letech chce dopravní podnik nakoupit ještě 250 kusů plně nízkopodlažního modelu 15T, který by díky otočným podvozkům měl mít lepší jízdní vlastnosti. Dopravní podnik má celkem zhruba 970 tramvají.
Zdroj: České noviny 16.1.2009