21. 8. 2007

Na Letné začala stavba tunelů městského silničního okruhu. Zatímco magistrát se s odpůrci dohaduje o užitečnosti stavby pro pražskou dopravu, letenští starousedlíci trpí záborem pláně, zvýšeným hlukem i prašností.

„Hele, tady už asi budujou chobotnici,“ ukazuje mladá žena v tramvaji jedoucí ulicí Milady Horákové na obří haldy materiálu a pojíždějící nákladní auta, za nimiž sotva vykukuje panoráma Hradčan. Ulici lemují vysoké zábrany a hluk ze záplavy aut ještě posiluje těžká technika. Na Letenské pláni však neroste „chobotnice“, tedy nová budova Národní knihovny podle návrhu architekta Jana Kaplického, ale jeden z tunelů, které Prahu v nejbližších letech provrtají v síti městského okruhu. Do čtyř let mají část prostoru pláně zabírat podzemní garáže s kapacitou osm set míst a mimoúrovňová křižovatka s nájezdy a výjezdy.

Staveniště nyní zabírá letenskou pláň v celé její šířce od Vypichu až ke stadionu Sparty. Lidé, kteří bydlí v okolí pláně desítky let, se na stavbu dívají různě. Příliš nadšené reakce ale nevzbuzuje. „Zastavěli to tady proto, aby zabránili další revoluci. Magistrát se prostě chtěl zbavit shromažďovacího místa,“ nabízí paní důchodového věku polovážně konspirační teorii o původu staveniště na pláni. Vzápětí ale rozumněji dodává: „Vyjdu z domu a vidím haldy, nic příjemného. Navíc nevěřím, že přinese něco rozumného. Nikdo neví, jak se tunel podepíše na okolních domech.“ Ty se chystají navštívit preventivně statici.

Někteří obyvatelé si však od okruhu slibují zlepšení. „Bydlím přímo na ulici Milady Horákové a staveniště je nepříjemné. Ale to časem zmizí a věřím, že život na rušné ulici se zlepší,“ domnívá se další místní obyvatelka.

Právě o užitečnost celého miliardového projektu jde v dlouhém sporu mezi vedením města a různými občanskými sdruženími a opozičními politickými stranami. Město jako investor si od stavby za jednadvacet miliard korun, která má být dokončena do roku 2011, slibuje odvedení aut z centra města, větší plynulost pražské dopravy a také menší znečištění ovzduší. Odpůrci hovoří o přesném opaku. V některých částech města, například v už dnes přetížené ulici V Holešovičkách, se doprava naopak zhorší. „Okruh sice bude v tunelu, ale emise z automobilů nezmizí. Pouze se zkoncentrují u portálů a výdechů,“ tvrdí zastupitelka Petra Kolínská ze Strany zelených.

Zdroj:  Lidové noviny, Jana Nováková, Lidové noviny, Josef Kolina