5. 12. 2007
Opozice kritizovala snížení výdajů na dopravu a financí pro periferii
Praha/ Po mimořádně dlouhé diskusi schválili zastupitelé města rozpočet pro příští rok. Praha tak bude hospodařit s příjmy 36,9 miliardy a výdaji 44,5 miliardy korun. Schodek, který tvoří 7,5 miliardy, bude uhrazen z dotace státu na platy učitelů a státních zaměstnanců. Výdaje jsou o téměř jeden a půl miliardy korun nižší, než byly v letošním roce.
Mezi nejvýznamnější investiční akce patří například výstavba severozápadní části městského okruhu za necelých sedm miliard korun a dokončení trasy metra C za 1,6 miliardy.
Opomenuty nezůstaly ani menší akce, jako je například výstavba hrošince a slonince, bazénu pro lachtany a ptačího pavilonu v pražské zoologické zahradě. Celkem bylo letos na tyto akce vyčleněno 50 milionů. Hroší a sloní pavilon budou stát celkem 300 milionů, které budou postupně uvolněny během tří let.
Historická suma: šestnáct miliard
Hned v úvodu projednávání primátor upozornil, že v letošním roce je na investiční akce vyčleněna historicky nejvyšší částka, a to 16 miliard korun. Naopak upozornil, že běžné výdaje jsou omezeny oproti loňskému roku o devět procent. Přesto za rozpočet chválu zastupitelů nezískal.
Téměř všichni členové opozice kritizovali dopravu, a to právě snížení běžných výdajů pro Dopravní podnik a TSK. Nejprve vystoupil se svou kritikou předseda finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD). „Považuji to za chybu, protože snížení dotace je zhruba stejně vysoká částka, o kterou vybere podnik více na zdraženém jízdném.“ Doplnil ho jeho stranický kolega Karel Březina, který upozornil, že podhodnoceny jsou i výdaje na Pražskou integrovanou dopravu Českých drah.
Jejich argumenty ovšem radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) odmítl: „Schválený rozpočet není písmo Boží, aby nemohlo dojít ke změnám. Na dopravu budeme myslet v průběhu roku a budeme v investičních částkách hledat rezervy.“ Dopravu kritizovala i zastupitelka za Stranu zelených Eva Tylová. „Předpokládala jsem, že za peníze ušetřené po auditu bude zkomfortněna hromadná doprava. Autobusy jsou přeplněné, jde o dopravu pouze pro silné povahy,“ komentovala snížení dotace pro DP. Podle primátora Pavla Béma (ODS) je ovšem přeplněnost hromadné dopravy znakem toho, že je mezi Pražany oblíbená.
Při projednávání rozpočtu vystoupil i zástupce sdružení AUTO*MAT Michal Křivohlávek: „Na výstavbu severozápadního okruhu je vyčleněno 7 miliard, celkem bude ale stát třicet až čtyřicet. Ty se budou muset uvolnit v příštích letech. Okruh znamená více ucpané ulice na Letné, v Dejvicích a u Hradu, protože sem přitáhne další auta,“ tvrdil. Na jeho protesty reagoval primátor téměř čtvrthodinovou obhajobou dopravního skeletu.
Nejen doprava se stala terčem kritiky. „Městská infrastruktura nedostatečně buduje technické vybavení v okrajových částech. Navrhuji zvýšit tuto kapitolu o dalších 58 milionů korun,“ pronesl Miroslav Poche (ČSSD). Návrh podpořil i náměstek Pavel Klega, který má infrastrukturu na starosti. „V celkovém součtu, který tvoří zhruba 850 milionů, to je položka relativně zanedbatelná,“ podotkl.
Zdroj: Pražský deník | 30.11.2007 | rubrika: Z metropole | strana: 2 | autor: EVA BENEŠOVÁ