1. 8. 2015
Strana zelených v Praze nechce při blížícím se otevření tunelového komplexu Blanka ponechat nic náhodě. Mnohokrát odkládaným otevřením sága čtyřicetimiliardového Golema uprostřed Prahy nekončí. Golem jak známo umí jak pomáhat tak i bořit. A to, že bořit náš tunel umí, již mnohokrát prokázal.
Abychom přínosů tunelu mohli co nejvíc využít všichni Pražané,
nikoliv pouze ti z nás, kdo zrovna budou potřebovat někam autem, a Blanka tak
dostala smysl úměrný své ceně i současným společenským hodnotám, je třeba po
letech věnovaných práci na jednom tunelu pro auta začít neprodleně zlepšovat
také dlouho opomíjenou kvalitu života nás, běžných lidí na povrchu zemském.
Strana zelených apeluje na neprodlené zavedení řady dlouho
žádaných opatření, která politici po léta odkládali s diskutabilním argumentem
čekání na Blanku. Blanka tu je, tak konec výmluv a pojďme na věc!
- Použijme
Blanku ke skokovému zlepšení služeb MHD – metrobusy v tunelu mezi Prahou
8, 6 a 5 pomůžou všem - Doplňme
mnohé chybějící přechody na frekventovaných ulicích v centru města (hlavně podél magistrály a návazných ulic na Praze 2,
4, 7 a 1) – skončeme mnohasetmetrové zacházení nebo potupné šplhání se
schodů a do schodů a přebíhání na místech, kde normalizací vychovaní
inženýři udělali z chodců ovce - Dejme
konečně přednost průjezdu stovek lidí v tramvajích a autobusech
podporovaných městem před pouhými několika lidmi v poloprázdných autech – Jak se nám mohlo stát, že marníme čas a peníze nás
všech, když plné tramvaje a autobusy nemají na ulicích a na křižovatkách
přednost před několika poloprázdnými auty? - Zlepšeme
podmínky pro život a práci v auty roky přetíženém srdci Prahy – splňme alespoň nyní mnohokrát daný a mnohokrát
nesplněný slib předchozích generací politiků - S
Blankou není důvod, aby nadále v Karmelitské na Malé Straně a na
Smetanově nábřežím a Křižovnickém náměstí na Starém Městě denně zbytečně ostatním ztrpčovaly životy tisíce
tranzitujících aut – v těchto místech především lidé žijí, pracují a
také projíždějí po hlavních tramvajových linkách v Praze, naopak právě
pro tranzitující autem vznikla za miliardy alternativa Blankou - Zahajme
reálně proměnu ulic Sokolské, Legerovy, 5. května, Wilsonovy a
Argentinské na sice rušné, ale živé moderní městské třídy - Ztišme
konečně nejhlučnější dopravou zatížené ulice – pomoct může jedině zásadní změna dopravního chování,
tras a volby dopravního prostředku
Konkrétně požadujeme následující opatření rozdělená dle 4
kategorií na požadavky ke spuštění tunelového komplexu Blanka, do 3 měsíců od
spuštění (do zimy), po vyhodnocení účinku všech opatření (na jaře) a opatření
požadovaná ve střednědobém horizontu:
Legenda:
(R) obsaženo v usnesení RHMP č. 2165 z 19.11.2013
(ZMČ) obsaženo v usnesení zastupitelstva MČ
(RMČ) obsaženo usnesení Rady MČ
(RO) obsaženo v Roadmap k první fázi humanizace severojižní
magistrály vytvořené pracovní skupinou MHMP, IPR, TSK, MČ P2, P4, P7 a P1
(A) v přehledu opatření Dejme Blance smysl iniciativy Auto*Mat
Požadujeme realizovat k 15.9. 2015 (předpokládanému termínu
otevření TKB)
P1
– vymístit automobilový tranzit z Karmelitské na Malé Straně,
Smetanova nábřeží a Křižovnického náměstí na Starém Městě (R, ZMČ, A)
P2
– doplnit chybějící přechody přes Sokolskou a Legerovu (zpočátku
alespoň ve formě mobilních dočasných opatření) na těchto křižovatkách (R, RO,
A):
- Mezibranská x Žitná: západní
rameno (přes Žitnou) (R, RO, A) - Legerova
x Žitná: západní rameno (přes Žitnou) (R) - Sokolská x Rumunská: jižní
rameno - Legerova x Rumunská: severní a
východní rameno (RO, A) - Wenzigova – příčné vazby přes
Sokolskou a Legerovu (R, RO, A)
– zřídit přechod v křižovatce Resslova x
Dittrichova (přes Resslovu)
– vytvořit tzv. “muzejní oázu” (zpočátku alespoň ve formě
dočasného mobilního opatření) (R, A)
– ubrat jízdní pruhy v Rumunské
(Sokolská – Bělehradská), Sokolské a Legerově (zpočátku alespoň ve formě
dočasného mobilního opatření)
P4
– obnovit povrchové pěší vazby výstavbou nové světelné
signalizace a přechodů na ulici 5. května (zpočátku alespoň ve formě dočasného
mobilního opatření):
v jižní části náměstí Hrdinů,
včetně povrchového cyklopropojení (R, RO, A)
- v severní části náměstí Hrdinů
(RO, A) - na úrovni ulice Na Strži (R,
RO, A) - na úrovni ulice Na Veselí (RO,
A) - na úrovni ulice Lounských (R,
RO, A) - na jihu Pankráckého náměstí
(RO, A)
– zřídit světelnou závoru při vjezdu do města na úrovni Jižní
spojky (R, RO, A)
P5
– snížit počet pruhů na Strakonické od Lihovaru do centra spolu s
vytvořením parkovacích míst a bezpečného souvislého průjezdu na kole na trase
hlavní levobřežní cyklodálnice A2 (RMČ)
– snížit počet pruhů na Hořejším nábřeží a vytvořit místo nich
parkovací místa (RMČ)
– změnit řešení řadicích pruhů v ulici V Botanice s vytvořením
nových parkovacích stání (RMČ)
– odstranit
kolizi rovně jedoucích aut a vpravo odbočující tramvaje v Radlické
ulici pomocí úpravy dopravního značení (RMČ, A)
– zprovoznit připravené preference tramvají na Malém smíchovském
okruhu (A)
P6
– zřídit buspruhy na Milady Horákové a Patočkově v úsecích nad
Blankou (RMČ, A)
– zavést expresní
autobusové linky do tunelů ve směru na Prahu 5 a Prahu 8 s možností zřízení
zastávky pro obsluhu Břevnova (RMČ, A)
– výměnit velkoplošné směrové tabule za zařízení, která jsou
vhodná pro použití v historické části hlavního města Prahy (RMČ)
– zlepšit preferenci veřejné dopravy zřízením světelné závory
Podbabská (RMČ, A)
P7
– zúžit ul. Veletržní na 1+1 pruh a zároveň
zde přidat cca 50 parkovacích stání pro rezidenty a cyklopruhy (RMČ, A)
– nenavyšovat dopravní kapacity v okolí Libeňského mostu
– při rekonstrukci Libeňského mostu
jej využít pro obousměrnou cyklodopravu při zachování prostupnosti pro pěší a
cyklisty pod mostem po vltavském břehu (RMČ)
– realizovat (zpočátku dočasně)
přechod pro pěší a cyklisty u křižovatky v pravém předpolí Hlávkova mostu
(vesměru do centra) s pomocí SSZ (RMČ, A)
– využít parkovišť Letná a Prašný
most pro rezidenty Prahy (RMČ, A)
– změnit jednosměrky v MČ P7 k
zamezení průjezdné dopravy obytnou zástavbou zejména u výjezdu z tunelu
Blanka v Bubenči a horní části Holešovic (RMČ)
– vyškrtnout realizaci „tunýlků“ pod drážním tělesem v ul.
Partyzánská na začátku Trojského mostu z investičních záměrů města (RMČ)
P8
– zřídit světelnou závoru na Vychovatelně (Liberecká
x Davídkova ve směru do centra) (R, A)
– opětovně zjednosměrnit rezidenční ulici Trojská
(úsek ve stoupání TT) směrem z centra (A)
– obnovit přechody na Florenci u autobusového
nádraží přes ulici Křižíkova ve směru od Muzea hl. m. Prahy k autobusovému
nádraží Florenc (A)
Do 3 měsíců od otevření (do zimy)
– zrušit zbytečné semafory (SSZ): Hradčanská, Osadní x
Plynární, Čs. armády (3x) Karmelitská (3x), Malostranské nám od Mostecké, Na
Poříčí, křiž. Dělnické a Komunardů, Strossmayerovo náměstí (v návaznosti na
zklidnění Dukelských hrdinů), křiž. Ondříčkovy a Slavíkovy atd.
– prodloužit zelenou pro chodce na přechodech, kde se po otevření
TKB očekává změna dopravní intenzity
– zlepšit nastavení semaforů pro cyklisty v místech očekávaných
změn po otevření TKB
P1
– přechod na malostranském předpolí mostu Legií (zpočátku alespoň
ve formě dočasného mobilního opatření) (A)
– cykloobousměrka Hybernská (A)
– legalizace průjezdu na kole Dlážděnou a Havlíčkovou (A)
– cykloobousměrka Široká
– legalizace stavu/vytvoření cykloobousměrky Šeříková (A)
P2
– úpravit křižovatky u Muzea – doplnění přechodů – včetně
rozšíření přechodu před Muzeem a zřízení přechodu za Muzeem (R, RO, A)
– rozšířit chodník u Muzea z Václavského náměstí směr Vinohradská.
Současná průchozí šířka je pouze 86 cm!
– snížit počet jízdních pruhů na magistrále od křížení s
Vinohradskou a mobilními zábranami vyhradit chodník směrem k Hlavnímu nádraží.
Nyní je tam jen obrubník a stejně tam chodí lidé a okolo je povolena rychlost
70 km/hod.
– navrátit přechod přes magistrálu směrem k nové budově bývalého
Federálního shromáždění) – existující přechod byl v roce 2001 zrušen v rámci
protiteroristických opatření
– zřídit cyklopruhy na chodnících na Jiráskově mostě včetně jejich
napojení na pobřežní trasy
– na Železničním mostě doplnit na pravém břehu na schodech vodící
lišty pro kočárky a kola
P6
– prověřit bezpečnost přecházení a případně dopravně zklidnit
lokality, ve kterých lze očekávat zvýšení dopravních intenzit (např. v ulicích
Pevnostní, Na Ořechovce, Slunná, U laboratoře, Ankarská, Střešovická, Pelléova)
(RMČ)
– odstranit dočasná opatření přijatá po dobu výstavby TKB pro
objízdné trasy(RMČ)
– předložit data (kartogramy) o předpokládaném zatížení
komunikační sítě po zprovoznění TKB – hodnoty za 24 h a za odpovídající
špičkovou hodinu (zatíženějšího směru).
– porovnat údaje před/po v absolutních hodnotách, rozdílech těchto
hodnot i rozdílech podílem (v procentech), ideálně v přehledných pentlogramech.
Je žádoucí určit úseky s intenzitami na hranici kapacity (RMČ)
– identifikovat předpokládaná místa kritická z hlediska intenzity
i kapacity komunikační sítě po zprovoznění TKB (zejména z hlediska MHD a IAD),
předložit analýzu předpokládaného stavu na následujících komunikacích:
Svatovítská, Pelléova, Patočkova (včetně křižovatky Vypich), Jugoslávských
partyzánů, Vítězné náměstí (RMČ)
– provést měření hlukové a emisní zátěže (včetně frakce PM 2,5)
před a po zprovoznění TKB na vybraných bodech (Vítězné náměstí, Svatovítská,
Prašný most, MÚK Malovanka, Nad Octárnou – výduch)
– provést kvalitní a přesné vyhodnocení dopadů tunelu na dopravu a
životní prostředí (RMČ)
P7
– zklidnit zpočátku alespoň ve formě dočasného mobilního opatření
ulice:
U Uranie a Vrbenského (RMČ, A)
- Dukelských Hrdinů včetně
kvalitního cyklořešení jednoho z hlavních pražských cyklotahů (RMČ,
A) - Plynární (RMČ, A)
P8
– upravit křižovatku Povltavská x Bulovka včetně SSZ a opatření
pro cyklisty (A)
– realizovat nové řešení pro páteřní cyklotrasu A2 podél ulice
Povltavská v úseku Thomayerovy sady – most Barikádníků (A)
Po vyhodnocení dopadů (na jaře)
P2
– snížit počet pruhů, doplnit přechody na křížení
se Školskou a Příčnou a zřídit cykloobousměrky v Žitné (R, A)
– zřídit přechody v ulici Ječná na křižovatkách s
ulicemi:
- Salmovská
- Ke Karlovu
- Melounova
- V Tůních
P7
– zklidnit ulice:
- Bubenská a Železničářů –
návaznost na zklidnění ulice Veletržní (RMČ, A) - Argentinskou s výhledovou
proměnou na městský bulvár s častými příčnými vazbami, stromořadím a
parkováním, sníženým počtem pruhů a takovým předpolím mostu Barikádníků,
aby plnilo městotvornou funkci (RMČ, A)
Ve střednědobém horizontu
P1, P2, P4
– v dalších fázích pokračovat v komplexní přeměně severojižní
magistrály na rušnou městskou třídu s živým parterem
– zásadně zintenzivnit práci na tvorbě souvislých opatření pro
průjezd na kole vnitřními částmi Prahy
– provést studii dopadů zavedení obousměrného
automobilového provozu v ulicích Žitná, Anglická, Ječná a Rumunská
P6
– propojit výstavbu komunikace Evropská – Svatovítská v omezené
variantě 1+1 jízdní pruh, s povrchovými přechody pro chodce a doplněním
vzrostlé zeleně se současným snížením kapacity Evropské od Gymnasijní po
Vítězné náměstí jež umožní díky odklonění dopravy zlepšit podmínky pro chodce
na Vítězném náměstí (RMČ, A)
P7
– realizovat tramvajové zastávky na
Hlávkově mostě u Štvanice (RMČ, A)
– nově vyřešit zastávky Výstaviště včetně zklidnění ulice U
Výstaviště (RMČ)
– zklidnit Ortenovo náměstí a spojit jej znovu v jeden celek
(RMČ)
– přesunout sloupy trakčního vedení z chodníku na Bubenském
nábřeží pro uvolnění chodníku chodcům (RMČ)
– revitalizovat nábřeží na levém břehu Vltavy mezi Klárovem a
Pražskou tržnicí včetně přehodnocení dosavadní mimoúrovňové křižovatky na
severním předpolí Hlávkova mostu (RMČ)
– doplnit chybějící cykloopatření na Milady Horákové a Patočkově
(zejména cyklopruhy přes Letenské náměstí a přejezd přes křížení s ulicí U
Sparty) s cílem vzniku souvislého řešení pro cyklistickou dopravu od Malovanky
po Letnou (RMČ)
– vytvořit P+R Trojský most sever s přestupem na tramvaj do
Holešovic (RMČ, A)
– poskytnout MČ P7 součinnost s přípravou projektu na parkování na
pozemku „protipovodňového dvora“ (Jankovcova ulice). Parcelní čísla kat. území
Holešovice 373/1, 373/20, 373/21, 373/27, 373/28. (RMČ)
– změnit jednosměrky v MČ P7 k zamezení průjezdné dopravy obytnou
zástavbou zejména u výjezdu z tunelu Blanka v Bubenči a horní části
Holešovic (RMČ)
– poskytnout součinnost při
zavádění zóny “30“ a cyklo-obousměrek v Praze 7
P8
– připravit dlouhodobé řešení ulice V Holešovičkách bez vytvoření
nadměrné kapacity pro tranzit v severním sektoru Prahy (RMČ, A)