19. 4. 2007
Obyvatelé některých částí Prahy si stěžují na neúměrný hluk, nápravy se snaží dosáhnout i za pomoci soudů. Město má už roky stejnou odpověď: Ticha se dočkáte s výstavbou obchvatů. Jak stejný problém řeší jiné evropské metropole?
Pokud bydlíte v bytě, kde vám pod okny drnčí auta, máte několik možností, jak se proti hluku bránit. Buď vyměníte okna, nebo přestěhujete ložnici do jiného pokoje.
Další pomoc už je na radnici, která může hledat inspiraci i v Evropě. Tak třeba Londýn – ucpané silnice tady vyřešili tak, že řidiči platí za vjezd do centra.
„Zpoplatnění vjezdu do centra plně podporuji, je to jeden ze způsobů, jak hlukovou zátěž snižovat,“ říká prezident Národní hlukové observatoře České republiky Ivo Vaněk.
Kdo v Londýně nezaplatí mýtné, může přijít o auto
Pokud se řidičům v Londýně nechce platit, čekají je vysoké pokuty. Má to být motivace k tomu, aby Londýňané platili – ale především aby nechávali auta raději doma.
Systém placení se v britské metropoli obejde bez automatů nebo budek s výběrčími, které jsou běžné například na amerických dálnicích. Řidiče totiž kontrolují kamery.
Ty jednoduše přečtou poznávací značku auta, které vjíždí do placené zóny, a porovnají ji s databází vozidel. Pokud má auto zaplaceno, může se po centru pohybovat bez omezení. Pokud ne, hrozí jeho řidiči pokuta ve výši stovky liber. Časem může ještě narůstat a skončit odtahem provinilcova auta na zvláštní parkoviště. Když majitel nezaplatí ani poté, skončí jeho vozidlo v dražbě. Nebo v lisu.
Analýza v Londýně zjistila, že zavedení poplatku vede k poklesu dopravy až o 15 procent a že se až o třetinu zmenšily dopravní zácpy. Když teď spočítáte auta v centru, vyjde vám podobné číslo jako kdysi o letních prázdninách.
Podobný model zavedlo například i norské Oslo.
Kromě toho potírá londýnská radnice nadměrný hluk i jinak. Britští radní dopřáli obyvatelům metropole na Temži klidnější spaní i tím, že omezili noční provoz letadel nad městem.
„Magistrála je omyl“
Lidem, kteří zažalovali magistrát kvůli hluku, se prezident observatoře nediví. Říká však, že hluk z magistrály zmizí až ve chvíli, kdy budou kolem Prahy hotové obchvaty.
„Vést hlavní dopravní tepnu středem města byla chyba od samého začátku, která zmizí až ve chvíli, kdy se podaří odklonit dopravu na okruhy. Pak se lidem uleví,“ myslí si Vaněk a dodává, že podobně se to povedlo i v Plzni nebo v Paříži. Přesto Paříž trpí dál. Podle webu pařížské radnice obtěžuje hluk nad sedmdesát decibelů stále asi sto padesát tisíc obyvatel města. Proto chce francouzská metropole zavést v centru města zóny, ve kterých by byla rychlost omezena na 30 kilometrů v hodině, a vyměnit stávající povrchy silnic za méně hlučné. Plánuje také, že postaví protihlukové tunely na periferii.
Praha už chystá změny – co nejdříve chce jmenovat protihlukového koordinátora, který bude posuzovat nové stavby.
Pro začátek by se metropole na radu prezidenta Vaňka mohla inspirovat dalším londýnským zákazem: „Do Londýna například nesmí po desáté hodině večer vjet ani jeden nákladní vlak. Podobné by to mělo být i v Praze. Tranzitní doprava zkrátka nemá v centru co pohledávat,“ tvrdí Vaněk.
Zatímco Londýn si může odlehčit lodní dopravou, která je tišší, v Praze přesun nákladu na hladinu řeky problém rozhodně nevyřeší.
„Vltava totiž nemůže takový objem zboží nikdy pojmout, nemá na to kapacitu,“ přiznává Vaněk.
Autor: Petr Zelený
Zdroj: MF Dnes 19.4.2007