12. 6. 2009
Jednání dopravního výboru hlavního města skončilo fiaskem. Osmdesátka zrušených přechodů pro chodce se na svá původní místa vrátí nejdříve v září. Možná.
Čtrnáct dní staré sliby vzaly rychle za své. Pražané, kteří se radovali, že se na své místo brzy vrátí osmdesát zrušených přechodů pro chodce, se hodně spletli. Zebry přitom zmizely z nejfrekventovanějších křižovatek a míst Prahy. Jenže při včerejším jednání dopravního výboru hlavního města vyšlo najevo, že návrat k původnímu stavu bude mnohem složitější, než se předpokládalo.
Jedni svalují odpovědnost na druhé, ale konkrétní řešení na cestě není. Zatím to vypadá na samé diskuse. Jako by někteří čekali, až se stane neštěstí. Mnohé z přechodů se vrátí asi až v září.
Základ problému tkví ve vyhlášce ministerstva dopravy. Ta nepovoluje přechody bez semaforů v místě, kde se kříží s tramvajovými kolejemi. I proto pražská technická správa komunikací (TSK) na jaře postupně odstranila 79 přechodů, další tři stovky mohl čekat stejný osud. Jen díky tomu, že se zvedla obrovská vlna protestů veřejnosti, bylo odstraňování zastaveno.
Ministerstvo dopravy se brání, že za vzniklou situaci nemůže.
„My jsme v žádném případě nechtěli, aby vše došlo tak daleko, že se začnou odstraňovat přechody.
Na řešení problému se mohlo pracovat už tři roky zpátky. Neměli jsme ale žádný konkrétní podnět,“ konstatoval Josef Pokorný, ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy.
S tím ale nemohl souhlasit šéf odboru dopravy magistrátu Jan Heroudek. „Ministerstvo jsme doslova bombardovali dopisy, kde jsme o tomto problému psali,“ reagoval.
Dne 27. května se uskutečnilo jednání přímo na ministerstvu dopravy. To bylo původně velmi úspěšné, když zástupci ministerstva i magistrátu jasně deklarovali, že už po měsíci by se mohly začít některé přechody vracet.
„Podařilo se najít jednoduché řešení, které v krátkodobém horizontu problém vyřeší, aniž by musela být změněna vyhláška nebo odstraněny další přechody. Na místech, která nevyhovují, bude přechod ponechán z obou stran chodníků. Tam, kde vedou koleje, bude odstraněn a na místě bude vytvořen nápis POZOR TRAM s vykřičníkem v trojúhelníku,“ vysvětlil tehdy Ivo Vykydal, náměstek ministra dopravy.
Včera už ale nikdo nedokázal říct, jaký bude harmonogram. „Zatím přechody vracet nebudeme. I nadále je navíc bezmála 300 přechodů v rozporu s vyhláškou,“ upozornil Ladislav Živec, náměstek ředitele TSK s tím, že za posledních pět let se v Praze událo 87 střetů tramvaje s chodcem, z toho osm lidí na následky nehody zemřelo a 15 bylo těžce zraněno.
Na návrh se nedostalo
Do jednání vstoupil také radní hlavního města Petr Štěpánek (SZ). „Praha v podstatě řeší problém, který jinde neexistuje. Měli bychom se vrátit k původní verzi, která je jasná a jednoduchá. Přechody přes tramvajová tělesa povolíme s tím, že je jasně dané, že chodec zde nemá absolutní přednost a musí dát přednost tramvaji. To problém vyřeší a pak můžeme postupovat dál z hlediska většího zajištění bezpečnosti,“ navrhl Štěpánek.
Jenže podle Josefa Pokorného z ministerstva dopravy se změny dělaly právě z důvodu nepozornosti chodců. Dále doplnil, že změny ve vyhlášce bude možné uskutečnit nejdříve za tři měsíce, minimálně tak dlouho totiž trvá celý proces.
Při jednání pak nejdříve podala návrh členka výboru a zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Ta vyzvala radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS), aby zajistil postupnou obnovu přechodů. Její návrh však podpořili jen členové výboru Petr Zajíček (KSČM) a Jiří Witzany (SNK-ED), což bylo málo.
Ještě smutnější to bylo s návrhem radního Petra Štěpánka, který ho totiž nakonec musel stáhnout, protože v tu chvíli už bylo jednání přítomno tak málo členů dopravního výboru, že nebyli schopní se usnášet.
Lidé riskují dále
Možná více jasno bude po chystaném pondělním jednání přímo na magistrátu. Do té doby budou lidé i nadále riskovat na zrušených přechodech. „Pražané i nadále využívají pro přecházení míst, kde byly přechody přes koleje odstraněny, a situace je velmi zmatečná,“ sdělila Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky. Situace je vážná například na náměstí Bratří Synků v Praze 4, v Bělehradské ulici a na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze 2 a na dalších místech.
Autor: Lukáš Marek
Zdroj: Pražský deník 12.6.2009