29. 5. 2007
Měly by být rychlejší a levnější než metro, propojením s MHD by ubylo aut * Vzor si berou z berlínského S-bahnu
Cestovat pohodlně, rychle a levně přes celé město může podle pražských zelených umožnit Pražanům koncepce městské železnice, která de facto kopíruje známé berlínské nadzemní dráhy označované jako S-bahn.
Praha disponuje již nyní téměř dvěma stovkami kilometrů kolejí, které křižují celou metropolí. Nyní je ale jejich využití pro běžnou dopravu jen malé. To se ale může změnit již v brzké době, jelikož je podpora městské železnice jedním z bodů programového prohlášení městské rady.
„Ta myšlenka má širší politickou podporu, nejde jen o snahu zelených,“ řekla Právu zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Modernizace vlakových tratí je podle odborníků nepoměrně levnější oproti výstavbě metra.
Podle ní i dalších příznivců železnice je už dnes vidět, že se příměstské vlaky, například ve směru na Roztoky u Prahy či na Radotín velmi osvědčily. „Vlaková doprava by se ale mohla výrazně rozšířit i uvnitř města, vedle napojení středočeských měst okolo Prahy by se tak dosáhlo kvalitního spojení například mezi Dejvicemi, Braníkem, Vysočany, Hostivaří, Smíchovem či Vršovicemi,“ poznamenala Kolínská. Podle informací Práva by se cestovní časy mezi vzdálenějšími lokalitami, kde je nyní nutno využít MHD, případně kombinaci s vlakem, mohly snížit na polovinu i více.
Známou a možná i první z tratí, které se do městské železnice zapojí, je Buštěhradská trať, která spojuje centrum Prahy s Kladnem. Ta je sice nyní již ve schváleném územním plánu, včetně odbočky na letiště Ruzyně, stále je ale předmětem sporů. „Praha 6 ji v jednu chvíli postavila do opozice k výstavbě metra směrem k letišti, nyní ale dochází ke kompromisu, takže to má budoucnost,“ řekla Právu Kolínská.
Praha 6 totiž považuje prodloužení metra za klíčové, kvůli obrovské dopravní zátěži ve svém centru, kam dnes denně proudí tisíce aut právě ze směru od Kladna. Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS) ale již v poslední době připouští, že mohou vnikat oba projekty paralelně, chce ale, aby trať zůstala jednokolejná. Kompromis sice zelené těší, namítají však, že jednokolejná trať nebude konkurenceschopná, navíc je podle nich zbytečné, aby vedlo metro až na letiště, a navrhují jeho konečnou na Petřinách. „Modernizovaná trať by mohla být hotová již v roce 2013, pro cestující z letiště navíc nabídne potřebný komfort, což je pro metro problém,“ míní Kolínská.
Zatímco souprava metra pojme asi 450 cestujících, z nichž polovina stojí a není vybavena dostatečným prostorem pro zavazadla, běžný příměstský vlak má místo k sezení pro 620 lidí a vybaven pro přepravu kufrů je. Letiště bez kolejového spojení je podle zelených v Evropě naprostou raritou.
Zdroj: Právo 29.5.2007
Autor: Jakub Mračno