17. 2. 2009

Zastupitelka hlavního města Petra Kolínská (SZ) podporuje snížení počtu pruhů na magistrále a snížení rychlosti. Zahloubení magistrály pod zem nepovažuje za zklidnění, jak udávají oficiální projekty.

Petra Kolínská* Jste pro to, aby byla magistrála přesunuta pod zem?

Jediným správným a finančně reálným řešením pro magistrálu je zúžení počtu pruhů a snížení rychlosti na 50 kilometrů za hodinu v celé její délce. Provoz na magistrále klesne také po zprovoznění vnějšího silničního okruhu a zavedení mýtného. Voblasti Národního muzea je dílčí zahloubení z urbanistického hlediska asi nejrozumnějším řešením, ale nezapomínejme, že magistrála není jen ten kousek u muzea.

* Byly představeny dva projekty zahloubení magistrály po zem. Jaké jsou podle vás jejich nedostatky, nebo naopak přínosy?

V předložených návrzích bohužel výrazně převažují negativa – za velké peníze se konzervuje současná kapacita magistrály a schování 800 metrů této dálnice pod zem uprostřed města rozhodně nelze vydávat za zklidnění. Ostatně i oficiálně zveřejněné podklady to přiznávají – emise i množství aut zůstanou téměř beze změny.

* Zmínila jste se, že realizace projektu vůbec neřeší některé přilehlé ulice, kde je také obrovský provoz. Můžete říct, o které ulice se jedná a jaký je jejich problém?

Jde o lokality, kde se denně pohybuje velké množství Pražanů a nezanedbatelné množství lidí tam i bydlí. Jsou to ulice Ječná, Žitná, Rumunská. Ale pozor – součástí magistrály je i ulice 5. května v Praze 4, v dnešní době zcela znehodnocená pro rezidenční bydlení, i oblast předpolí Hlávkova mostu v Praze 7. Stačí si projít ty šílené podchody od Vltavské směrem na Štvanici. Navíc máměsto soudně nařízeno snížit hlučnost v ulici 5. května, takže to je trochu výsměch mluvit o zklidnění magistrály a zapomenout na tuto lokalitu.

* Ve chvíli, kdy by byla dokončena první etapa zahloubení magistrály, jak moc se zlepší ovzduší, respektive sníží hlučnost v dané lokalitě?

Podle oficiálních podkladů zcela zanedbatelně. Počet aut se totiž nesníží, takže ani nadměrné emise nezmizí.

* Po dokončení akce by v oblasti mezi Václavským náměstím a Národním muzeem mělo výrazně přibýt zeleně. Jak jste spokojená s těmito plánovanými změnami?

Současný návrh parteru je hodně slabý. Na obrázcích je sice více zeleně než dosud, ale téměř všechna tato zeleň je v bezprostřední blízkosti různých nájezdových a výjezdových ramp a mimoúrovňových křižovatek. Na nedělní odpoledne si tam stejně sednout nepůjdete.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 17.2.2009