27. 10. 2007
Pražský magistrát postoupil o další krok k prodloužení trasy A metra z Dejvické směrem k letišti. Zastupitelé schválili koncept změny územního plánu. Samotná výstavba by mohla podle odhadů začít na přelomu let 2009 a 2010. Na ruzyňské letiště by lidé měli mít možnost jet metrem o osm let později.
„Cílem změny územního plánu je celkové zlepšení kvality dopravní obsluhy severozápadní části Prahy, zpřístupnění ruzyňského letiště a zároveň motolské nemocnice,“ uvedl radní Martin Langmajer (ODS). Územní plán by měl být upraven do roka, pracuje se na dokumentaci pro schvalovací řízení.
Proti výstavbě prodloužení linky A na letiště je Strana zelených. „Z hodnocení vyplývá, že spojení letiště a centra rychlodráhou je výhodnější a levnější o více než 20 miliard korun. Náklady na provoz jsou u rychlodráhy nižší o 200 milionů korun ročně,“ řekla Zuzana Drhová (SZ). Podle Petry Kolínské (SZ) by metro mělo končit v Motole, jinak se budou zbytečně plýtvat peníze.
„Je celoevropský unikát, že Strana zelených protestuje proti metru,“ řekl radní Radovan Šteiner (ODS). Otázka podle něho nestojí tak, zda stavět metro, nebo rychlodráhu. Oba systémy jsou potřebné, zdůraznil. Územní plán s rychlodráhou počítá, je to investice státu, podotkl. Metro podle Šteinera dopravně uleví například Evropské ulici, po které nyní proudí řada automobilů ze Středočeského kraje.
První etapa podzemní dráhy povede na Petřiny, nebo do Motola, a to ze stavebních i finančních důvodů. Na Dlouhé Míli pak vznikne autobusový terminál a záchytné parkoviště pro automobily.
Prodloužení linky A bude stát odhadem 40 miliard korun. Cestující budou moci na trase dlouhé 14 kilometrů využívat stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol, Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Letiště Ruzyně a nově Staré Letiště.
Praha bude chtít na výstavbu příspěvek z Evropské unie. V tomto rozpočtovém období, do roku 2013, by mohl být asi sedm miliard korun.
Zdroj: prazskenoviny.cz 21.10.2005