20. 1. 2009

Za dva roky se má část magistrály přesunout pod zem. Magistrát a Praha 2 se přou o to, jak má být budoucí tunel dlouhý. Město ho chce jen u Národního muzea, Praha 2 touží po tunelu až k Nuselskému mostu.

Ondřej MirovskýJak má vypadat podzemní úsek severojižní magistrály? Na tom se pražský magistrát a druhá městská část nemohou shodnout.

Loni v dubnu zveřejněná studie magistrátu, která počítá se zahloubením jen v okolí Národního muzea, se Praze 2 nelíbí. Neřeší totiž její nejpalčivější problémy.

„Je sice hezké, že magistrát hodlá zahloubením dálnice opět propojit Václavské náměstí a Vinohrady, ale hlavní problém je jinde, na Praze 2,“ říká místostarosta druhé městské části Václav Vondrášek. Podle něj je problematické hlavně přecházení magistrály u stanice metra I. P. Pavlova.

„Jde ale o to, aby mohli lidé překračovat magistrálu na I. P. Pavlova. Tam jich totiž chodí nesrovnatelně více než u Muzea. U Národního muzea totiž všichni směřují spíše do metra, jen málokdo jde z Václavského náměstí na Vinohrady,“ porovnává obě lokality místostarosta.

Praha 2 si proto nechala vypracovat vlastní studii od firmy Metroprojekt. V této variantě by vedla pražská magistrála pod zemí až k ústí Nuselského mostu. Tubus z města by kopíroval Sokolskou ulici, tubus pro auta směřující do města by byl uložen pod Lublaňskou ulicí.

„Takto řešená magistrála by vyřešila i náš další problém. Z celého území Prahy 2 se totiž na severojižní magistrálu nyní najíždí prakticky jedinou ulicí – Anglickou. Auta nám pak zacpávají křižovatku s Bělehradskou ulicí a zdržují tramvajový provoz. To by odpadlo,“ vypočítává výhody delší varianty Vondráček. Magistrát ale nechce na studii druhé městské části přistoupit a obhajuje vlastní úsporné řešení. Praha 2 tak příliš nevěří, že by svůj návrh přes odpor magistrátu prosadila. Doufá proto v kompromis. „Chtěli bychom magistrát přesvědčit, aby tunel prodloužil alespoň za náměstí I. P. Pavlova. Aby se alespoň zlepšila situace chodců,“ říká Vondráček.

Boj druhé městské části za delší tunel se vůbec nelíbí Praze 7. „Kdyby magistrála zmizela v tunelu pod celou Prahou 2, bude pro řidiče ohromně atraktivní. Bude to vlastně dálnice bez jakéhokoliv semaforu, nejlepší zkratka pro cestu z jihu na sever města. A na to pak doplatí především lidé v Praze 7, kam všechna ta auta směřují,“ obává se Ondřej Mirovský ze Strany zelených. Podle něj vyvstává ještě jeden problém. Magistrát totiž přeložkou části magistrály nenaplňuje svůj slib, že na této ulici omezí provoz.

***

Jak by se mohla v příštích letech změnit pražská magistrála

Severojižní magistrála byla projektována v šedesátých letech. Měla být jednou ze tří kapacitních komunikací z jihu na sever města. Její první úsek Nuselský most – Rumunská byl dokončen v roce 1973. O pět let později dosáhla až k Hlávkovu mostu a v roce 1980 už vedla skrz Holešovice k mostu Barikádníků. V roce 2011 začnou stavbaři pracovat na zahloubení magistrály. V současnosti existují dvě verze.

První varianta, kterou prosazuje magistrát, počítá se zahloubením magistrály u Národního muzea. Tunel by začínal u garáží Slovan poblíž Hlavního nádraží a vyústil v Čelakovského sadech. Stavba by měla trvat dva až tři roky a město by za ni zaplatilo zhruba 10 miliard korun. Druhá varianta, kterou prosazuje Praha 2, je podstatně dražší a delší. Tunel by opět začínal u garáží Slovan, ale končil by až při ústí Nuselského mostu. Tubus ven z města by byl uložen pod Sokolskou ulicí, druhý ve směru do centra pod Lublaňskou. Praha 2 hodlá přistoupit i na kompromisní variantu. To znamená, že by tunel končil v prostoru mezi stanicí metra I. P. Pavlova a Fügnerovými sady.

Autor: Josef Kolina

Zdroj: Lidové noviny 20.1.2009