11. 12. 2007
Desítky lidí se během včerejšího dne scházely u stánku na Škroupově náměstí, aby svým podpisem podpořily petici proti podzemním garážím. Do večera v petici přibylo celých 300 podpisů. Obyvatelům Žižkova se nelíbí neodvratné zvýšení hluku, větší znečištění ovzduší i nárůst provozu v nitru pražské trojky. A že nejde o planý poplach, dokazuje vedení této městské části.
Nápad na stavbu podzemních garáží
V současnosti totiž radnice uvažuje o stavbě podzemních garáží jako nejlepšího řešení pro tuto historickou část města – na náměstí Jiřího z Poděbrad, v Ondříčkově ulici, v areálu ZŠ V zahrádkách, na Jarově v ulici Pod lipami, v parku v ulici Lupáčova, na Komenského náměstí a v Mahlerových sadech.
Jsou však garáže pro Žižkov skutečně takovým přínosem? „Místní radnice si velmi dobře uvědomuje, že stavba garáží není v souladu s platnou legislativou a hlukovými limity. Přistoupila tedy k účelovému překlasifikování okolních ulic z III. na II. třídu, pro niž jsou limity mírnější. Ani do těchto limitů se však v průběhu stavby i po jejím dokončení nevejde,“ uvedl opoziční zastupitel za Stranu zelených Ondřej Rut na včerejší tiskové konferenci, která se týkala záchrany žižkovského Škroupova náměstí.
Právě na záchranu tohoto náměstí putuje po Žižkově petice, která má zatím 750 podpisů. Podzemní garáž na oblíbeném „Škroupáku“ má pojmout až 216 vozů, podle zelených přitom stojí výstavba jednoho garážového stání kolem milionu korun. Místa si navíc budou moci platit jen zámožnější obyvatelé Prahy 3, protože každé stojí zhruba čtyři tisíce korun na měsíc. Jako alternativy nabízí SZ podporu veřejné dopravy, zkvalitnění cyklostezek, kultivaci veřejných prostorů a regulaci individuální dopravy – to znamená mýtné a zóny placeného stání.
Podzemní garáže je schopna akceptovat až jako poslední možnost. Podle mnohých názorů ale oprava chodníků sama o sobě ještě nedonutí chodit pěšky do zaměstnání více lidí.
„Chceme po radnici, aby zóny alespoň zkusila. A pokud by i pak trvala na garážích, měla by svá rozhodnutí konzultovat s veřejností,“ doplnil Rut. Proti rozhodnutí radnice koluje po Žižkově hned několik petic, o zákaz výstavby garáží se pokoušejí i občanská sdružení Žižkov06 a Ochránci Škroupova náměstí.
„Já jsem rozhodně proti výstavbě, na náměstí by měla být zeleň, aby se v okolním zastavěném prostředí bylo kam posadit a odpočinout si. Holt tu nemohou mít všichni dva automobily, veřejná doprava je tu, myslím, dobrá a dostupná,“ stěžoval si třiašedesátiletý Pavel Kuřt z jednoho z přilehlých domů.
Autor: Filip Nachtmann
Zdroj: Pražský deník, 11.12.2007, strana 4